CPK – na jakim etapie jest teraz ta inwestycja?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
CPK – na jakim etapie jest teraz ta inwestycja?

CPK, czyli Centralny Port Komunikacyjny, który docelowo ma obsługiwać kilkadziesiąt milionów pasażerów rocznie. Ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy, znajdzie się pomiędzy Warszawą i Łodzią, gdzie powstanie między innymi Port Lotniczy Solidarność. Na jakim etapie jest inwestycja? 

Kilka słów o samym CPK

Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy, który według planów znajdzie się pomiędzy Warszawą i Łodzią. Jego zadaniem będzie zintegrowanie transportu drogowego z kolejowym i lotniczym. Oprócz nowych dróg mają powstać również koleje, ale najważniejsza inwestycja to Port Lotniczy Solidarność, który obsłuży około 45 milionów pasażerów rocznie. Z założenia komunikacja ma być na tyle rozwinięta, że połączenie między Warszawą a najważniejszymi miastami w Polsce będzie bezproblemowe i krótkie, bo podróż ma trwać maksymalnie 2,5 godziny! Docelowo pociągi mają rozwijać prędkość do 350 kilometrów na godzinę. Powstanie ponad 1800 kilometrów nowych linii kolejowych!

Luty 2022 – czas na przetargi

Od kilku lat bardzo głośno jest o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, ale prace nadal nie ruszały i jak się okazuje, ruszą prawdopodobnie w 2023 roku. Już wiemy, że pod koniec stycznia rozpoczął się przetarg, który ma wyłonić inżyniera kontraktu, nadzorcę poszczególnych etapów inwestycji. Wyłonionych zostanie 20 firm, a współpraca ma trwać około 8 lat. Zgłoszenia przyjmowane są od 27 stycznia tego roku. Dodatkowo wyłonionych zostanie 8 wykonawców również pracujących przy CPK. W zakres zamówienia wchodzi ponadto budowa Portu Solidarność. Na tę inwestycję wnioski przyjmowane są od 24 stycznia 2022 roku. Jak więc możemy zauważyć, w końcu zaczyna się dziać coś więcej oprócz planowania i projektowania. 

Kiedy rusza budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Prace nad Centralnym Portem Komunikacyjnym mają ruszyć w przyszłym roku. Plan zakłada, że budowa zakończy się w 2027 roku, choć prawdopodobnie pod koniec dekady będzie nam dane korzystać z lotniska. Aż 20 wsi ma zostać częściowo lub w całości wyburzonych, aby mogła tam powstać infrastruktura portu lotniczego. To obrazuje skalę przedsięwzięcia. W sumie łączna powierzchnia inwestycji to 41 kilometrów kwadratowych! Choć prace nad kolejami już trwają, te wciąż są modernizowane, a ostatnio ogłaszanych jest coraz więcej przetargów. Niestety nieco dłużej poczekamy na zakończenie prac. Ostatnie odcinki „10 szprych do lotniska” mają powstać do 2040 roku. 

Modernizacja linii kolejowych na potrzeby CPK 

Wyżej pisaliśmy o szprychach, tak nazwano i podzielono 10 odcinków, wszystkie docelowo mają prowadzić do CPK i Warszawy. Pierwsza z nich ciągnąć się będzie od Pomorza i Kujaw, druga to Warmia, trzecia natomiast Podlasie i Mazury. Czwarta szprycha rozpoczynać się będzie w Siedlcach, Białej Podlaskiej i Terespolu, a piąta w Lubelskiem. Szprycha szósta to Radom i Podkarpacie, a siódma Kielce oraz Tarnów. Linie oznaczone dziewiątką znajdą się na terenie Wielkopolski, Lubuskiego i województwa zachodniopomorskiego. Ostatnia to Kutno, Konin i Poznań.

Zdj. główne: Denys Nevozhai/unsplash.com

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*