Jak oszczędzać paliwo w samochodzie ciężarowym na autostradzie?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Jak oszczędzać paliwo w samochodzie ciężarowym na autostradzie?

Pomimo kryzysu naftowego, nie możemy liczyć na to, że ceny paliw znacznie spadną w najbliższym czasie. W takim wypadku warto rozważyć sposoby, dzięki którym zaoszczędzisz na paliwie podczas tras “dużym”. W tym artykule przedstawiamy najlepsze sposoby na cięcie kosztów.

Paliwo to jeden z największych wydatków firmowej floty ciężarówek. Koszty zakupu stanowią prawie 40% całkowitego budżetu – zwłaszcza w przypadku transportu dalekobieżnego. Zmniejszenie zużycia paliwa i realizacja zaplanowanych planów to prawdziwa wygrana dla każdego managera floty i całej firmy transportowej. Nic więc dziwnego, że pracownicy branży spedycyjno-transportowej dążą do maksymalnego obniżenia kosztów związanych z jego zakupem. 

Czy istnieją skuteczne sposoby na trwałe obniżenie kosztów paliwa? Okazuje się, że tak. Nowoczesne systemy monitoringu GPS to profesjonalne narzędzie do kontroli i redukcji zużycia benzyny. Wystarczy wybrać sprawdzony produkt, wprowadzić go do swojej firmy, a już po kilku miesiącach widać efekty!

Najważniejsze wskazówki

Styl jazdy

Praktyczna wiedza kierowców ciężarówek na temat ekonomicznej jazdy jest często bardzo niewielka. To przede wszystkim wina systemu szkolenia i jazdy, który polega na zdaniu egzaminu państwowego, a nie na ekonomicznej i rozważnej jeździe. W efekcie kierowcy po przejściu przez pożądaną kategorię C + E sami lub od kolegów uczą się stylu jazdy – rzadko jest to nauka poprawna i namacalna.

Monitoring samochodów ciężarowych GPS dostarcza wielu przydatnych informacji o stylu jazdy kierowcy. Dzięki niewielkiemu urządzeniu zainstalowanemu w pojeździe menadżer floty ma dostęp do informacji, takich jak: ilość nagłych hamowań i przyspieszeń, ostrych zakrętów, przekroczeń prędkości oraz pracy na biegu jałowym.

Biorąc pod uwagę, że styl jazdy odpowiada za około 25-40% zużycia paliwa, wprowadzenie niewielkich zmian w sposobie prowadzenia ciężarówki gwarantuje obniżenie kosztów paliwa. Podstawową zasadą oszczędności i zużycia paliwa jest jak najszybsze przyspieszanie i jak najszybsza zmiana biegu na wyższy. Zasadą jest, że większa liczba obrotów na liczniku wiąże się ze zwiększonym zużyciem paliwa. Bazując na tej wiedzy i kontrolowaniu stylu jazdy będziesz w stanie zmniejszyć zużycie paliwa aż o 8%!

Aerodynamika

Zacznij od zdjęcia wszystkich niepotrzebnych osłon, które negatywnie wpływają na aerodynamikę. To właśnie dzięki takim zabiegom będziesz w stanie zaoszczędzić najwięcej paliwa. Nie bez powodu zagadnienie aerodynamiki to oczko w głowie projektantów i inżynierów gigantów motoryzacyjnych.

Stan Techniczny

Upewnij się, czy ciśnienie w oponach znajduje się w przedziale wyznaczonym przez producenta. Zwróć również uwagę na  stan filtra powietrza, poziom oleju, uszczelki, oraz mocowanie przyczepy. Kolejny punkt na naszej liście może dorzucić kolejne kilka procent mniejszego zużycia paliwa, pozwoli uniknąć awarii i przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo.

Dalej, jeśli podejrzewasz, że stan techniczny ciężarówki się pogorszył – nie zwlekaj. Jedna usterka może doprowadzić do kolejnych. Dzięki szybkiej reakcji unikniesz ewentualnych problemów w trasie i kosztownych napraw. Choć nie wszystkie usterki mają bezpośredni wpływ na spalanie, to mogą przyczynić się do wysokich mandatów itp.

Zachowaj odległość

Podczas długich tras drogami szybkiego ruchu warto mieć na uwadzę odległość dzielącą Cię od poprzedzającego pojazdu. Odpowiednie i umiejętne zmniejszanie odległości pomoże Ci oszczędzić paliwo dzięki wykorzystaniu tak zwanego tunelu aerodynamicznego.

Ładunek

Jeśli to tylko możliwe, wykorzystaj ładowność do maksimum. Jednakże, zachowaj ostrożność i upewnij się, że nie łamiesz przepisów drogowych! Co więcej, równomierne rozłożenie ciężaru przyczyni się do mniejszego zużycia paliwa i eksploatacji opon.

(fot. pixabay.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*