Kosztorys naprawy samochodu – wszystko, co musisz o nim wiedzieć
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jeżeli jesteś osobą poszkodowaną w zdarzeniu drogowym – stłuczce, kolizji czy wypadku – przysługuje Ci prawo do usunięcia szkód powstałych w jego wyniku z OC sprawcy. Jednym z najważniejszych elementów procedury odszkodowawczej jest kosztorys – przeczytaj artykuł, a poznasz jego rolę i dowiesz się o nim kilku praktycznych wiadomości.

Kosztorys to podstawa do wypłaty odszkodowania

Kosztorys naprawy szkód to absolutnie podstawowy dokument w procesie odszkodowawczym, ponieważ na jego bazie wypłacane są środki finansowe mające na celu sfinansowanie czynności naprawczych przywracających pojazd do stanu sprzed zdarzenia drogowego. Określa on koszty i rodzaj podzespołów oraz usług specjalistów od naprawy, które będą potrzebne do przeprowadzenia działań w warsztacie. Kosztorys definiuje więc kwotę odszkodowania, a jego zadanie polega na tym, że jak najrzetelniej i najprecyzyjniej odzwierciedlić wartość naprawy, tak aby wypłacone środki w 100% pokryły związane z nią koszty. Od momentu zgłoszenia szkody towarzystwo ma 7 dni do dostarczenie poszkodowanemu kosztorysu, a jego zawartość obejmuje:

  • dane na temat pojazdu,
  • wyliczenie czynności warsztatowych wraz ze wskazaniem ich kosztów,
  • cenę podzespołów potrzebnych do przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody.

Oględziny rzeczoznawcy nie zawsze konieczne

Skoro kosztorys powinien zawierać precyzyjne wyliczenia kosztów podzespołów i robocizny, towarzystwo musi mieć jakąś podstawę do ich wykonania. Jeszcze do niedawna po każdym zdarzeniu trzeba było się umawiać na osobiste spotkanie z rzeczoznawcą, który w imieniu firmy ubezpieczeniowej dokonywał oględzin. Obecnie taką praktykę stosuje się przede wszystkim w przypadku zniszczeń na większą skalę, podczas gdy niewielkie szkody można wycenić w pełni zdalnie. Wystarczy, że kierowca wykona ich zdjęcia i prześle towarzystwu, a na ich bazie zostanie przygotowany kosztorys.

Masz prawo do podważenia kosztorysu

Towarzystwa ubezpieczeniowa – jak wszystkie firmy na świecie – walczą o zysk, który starają się wypracować na różne sposoby. Niestety niekiedy odbywa się to kosztem kierowców, np. gdy firma zaniża wycenę części czy kosztów robocizny. Dlatego zawsze dokładnie analizuj przesłany kosztorys pod kątem jego rzetelności, tak aby mieć pewność, że podane wartości odpowiadają rynkowym cenom i pozwolą na prawidłowe wykonanie wszystkich napraw. Jeśli masz pewność, że kosztorys został zaniżony, napisz odwołanie.

W odwołaniu wskaż konkretne pozycje, które uważasz za wyliczone w sposób nierzetelny, czyli po prostu zaniżone. Podaj rzeczywiście obowiązujące ceny wraz z odnośnikami do ofert ich sprzedaży dostępnych w Internecie, które potwierdzają Twoją wersję. Wypunktuj wszelkie błędy w kosztorysie i miej świadomość, że taka praktyka jest powszechna wśród towarzystw ubezpieczeniowych, które liczą na to, że kierowca machnie ręką i automatycznie zaakceptuje przesłane wyliczenie. To tak samo nieodpowiedzialna decyzja jak kupno OC w przypadkowym, pierwszym lepszym towarzystwie – aby nie stracić, należy wybrać najtańszą polisę, w czym pomogą Ci porady na stronie kalkulator-oc-ac.auto.pl/ubezpieczenie-samochodu/najtansze-oc/.

Pamiętaj, że w razie trudności komunikacyjnych z towarzystwem ubezpieczeniowym czy problemów z uzyskaniem kosztorysu spełniającego Twoje wymagania zawsze możesz skorzystać z pomocy zewnętrznych specjalistów. Na rynku działa wiele firm zajmujących się pośrednictwem w uzyskiwaniu odpowiednio wysokich odszkodowań, które nie pobierają zaliczek i przejmują na siebie wszelkie formalne obowiązki związane z obsługą procedur. Więcej przydatnych informacji i ofert z rynku ubezpieczeń komunikacyjnych znajdziesz w serwisie kalkulator-oc-ac.auto.pl.

Fot. christian buehner/unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.