Pilnowanie ładunku podczas przerwy – czy to Twój obowiązek?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Pilnowanie ładunku podczas przerwy – czy to Twój obowiązek?

Pracownik po zakończeniu swojej zmiany wraca do domu lub spędza wolny czas w dowolny sposób. Jak to jednak jest w przypadku kierowców, którzy mają pauzę? 

Czy mają obowiązek bycia w pojeździe, pilnowania samochodu oraz ładunku, czy mogą ten czas również spędzać dowolnie, na przykład oddalać się od pojazdu? To bardzo trudne pytanie, na które nie ma jednej, konkretnej odpowiedzi. 

Pilnowanie auta i ładunku przez kierowcę – co mówi prawo?

Czas pracy kierowców regulowany jest ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 roku. Znalazł się tam jeden przepis, art. 14 ust. 1, który mówi o tym, że każdy kierowca ma prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdej dobie. 

Co najważniejsze w tym zapisie, kierowca może wykorzystać ten czas w pojeździe, jeżeli tylko znajduje się w nim miejsce do spania oraz jeśli jest on na postoju. Jak wiemy, przebywanie w samochodzie, ewentualnie w jego bliskim otoczeniu, jest jednoznaczne z pilnowaniem ładunku, co jest dziś naszym najważniejszym zagadnieniem. 

Jak więc to interpretować? W przepisie wyraźnie jest napisane, że kierowca może być w pojeździe, co oczywiście nie jest równoznaczne ze stwierdzeniem, iż „musi” tak spędzić wolne chwile podczas pauzy.

Nie jest to jednak takie proste, bo pojawia się tutaj problem odpowiedzialności kierowcy za powierzony mu ładunek. Co się stanie, gdy kierowca akurat przebywał poza pojazdem, a w tym czasie doszło do kradzieży lub uszkodzenia ładunku? Wtedy kwestie tę będzie regulował regulamin pracy.

Jak kwestia pilnowania ładunku wygląda w praktyce?

Odpowiemy dwoma przykładami, które mogły i mogą pojawić się podczas szkolenia przed czy już w czasie pracy:

  • w pierwszej sytuacji nasz przykładowy pracownik był na szkoleniach, które miały go przygotować do pracy w danej firmie transportowej. Podczas zajęć zapytał osobę szkolącą, czy dobowy czas pauzy, a w szczególności weekendowy może wykorzystać w dowolny sposób i czy może dysponować swoim czasem jak chce? Wtedy szkolący odpowiedział, że nie, bo w tym czasie nie będzie nikogo, kto pilnowałby auta i ładunku. Jak widać, przepis mówi, że nie musi tego robić, osoba szkoląca uważa jednak inaczej. 
  • pilnowanie auta i ładunku przez kierowcę według wielu przedsiębiorstw jest czymś koniecznym. Przykładem kolejnym jest pracownik, który za oddalenie się od pojazdu na dłuższy czas podczas 24-godzinnej pauzy otrzymał naganę od przełożonego. Zrobił to samowolnie, a według firmy taka sytuacja nie powinna wystąpić. 

Jak widać w przykładach powyżej, przedsiębiorstwa transportowe uważają, że powierzając kierowcy pojazd i ładunek, ten jest za nie odpowiedzialny. Nie może więc samowolnie oddalać się od miejsca postoju na dłuższy czas, na przykład pozostawiać pojazd na parkingu i spędzać noc w hotelu. Gdyby w tym czasie ładunek lub samochód zostały uszkodzone/skradzione, pracownik poniósłby poważne konsekwencje.

(fot. pixabay.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*