Podstawowe kroki przed wyruszeniem tirem w trasę

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Podstawowe kroki przed wyruszeniem tirem w trasę

Artykuł sponsorowany

Prawidłowy przegląd tira przed wyruszeniem w podróż jest bardzo ważny i nie należy tego lekceważyć. Wpłynie to nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Dodatkowo zaoszczędzimy sobie nerwów, wykluczając możliwość awarii w trasie.

Sprzątanie

Nie ma nic gorszego niż podróż w brudnym, nieprzyjemnie pachnącym samochodzie, więc przed wyruszeniem priorytetem powinno być wyczyszczenie wnętrza. Zwróć szczególną uwagę na wszystko, z czym często się stykasz: siedzenia, dywaniki, schowki i elementy sterujące na desce rozdzielczej. Nie zapomnij również dobrze umyć zewnętrznej części przed wyruszeniem. Robaki i ptasie odchody są znane z jedzenia farby, a wiele z nich spotkasz na otwartej drodze.

Organizacja

Jednym z najbardziej irytujących uczuć podczas długiej podróży jest zagrzebanie się w chaosie, w którym nie możesz znaleźć niczego, czego potrzebujesz. Uporządkuj wnętrze swojego samochodu przed wyjazdem, aby nie stanowiło to problemu. Upewnij się, że często używane obszary przechowywania – zwłaszcza uchwyty na kubki – są w dobrym stanie. Spakuj wystarczająco dużo kabli i zasilaczy, aby zasilić wszystkie telefony, systemy nawigacyjne i inną elektronikę, którą możesz chcieć zabrać, i dowiedz się, gdzie te przewody powinny zostać poprowadzone, zanim zgubisz je wszystkie w kanionie między przednimi siedzeniami. Na koniec wyznacz konkretny kosz lub worek na śmieci. Pomaga to w utrzymaniu czystości we wnętrzu. 

Warto tutaj sprawdzić, czy masz wszelkie potrzebne płyny, a aby je przechować, możesz zaopatrzyć się w różne pojemniki np. zbiorniki na paliwo.

Płyn hamulcowy 

Kiedy naciskasz pedał hamulca, płyn kompresuje się wewnątrz przewodów hamulcowych, zmuszając klocki hamulcowe do zaciśnięcia się na tarczach i spowalniając samochód. Jeśli kiedykolwiek zauważysz, że pedał wydaje się “gąbczasty” lub ma dodatkowy skok, w przewodach mogą znajdować się pęcherzyki powietrza lub płyn może być zanieczyszczony. W przypadku wskazanego “gąbczastego pedału” należy usunąć te pęcherzyki powietrza z przewodów. 

Płyn do wspomagania układu kierowniczego 

Nowoczesne pojazdy wykorzystują wspomaganie kierownicy, aby ułatwić obracanie kierownicą przy dowolnej prędkości, ale płyn ten może również ulec zanieczyszczeniu, sprawiając, że układ kierowniczy będzie mniej wrażliwy. Dobrym pomysłem jest sprawdzanie poziomu i stanu płynu za każdym razem, gdy wymieniasz olej w samochodzie. 

Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe zapewniają tarcie potrzebne do spowolnienia i zatrzymania samochodu. Zużywają się w miarę użytkowania i w końcu stają się zbyt cienkie, aby skutecznie działać. Zwykle zwiastuje to irytujący pisk, który wytwarzają, gdy nie ma wystarczającej ilości materiału na klockach. Wymiana klocków hamulcowych powinna wyeliminować hałas, a co ważniejsze, uczynić podróż bezpieczniejszą. Możesz to zrobić u specjalistów takich jak autoryzowany serwis Volvo Trucks.

Filtry powietrza

Dobrze wiemy, że droga to brudne miejsce. Auta używają filtrów powietrza, aby zapobiec przedostawaniu się kurzu, gruzu i robaków do silnika i wnętrza. W końcu te elementy mogą się zatkać, wpływając na osiągi silnika, oszczędność paliwa i jakość powietrza we wnętrzu. Filtr powietrza silnika powinien być wymieniany mniej więcej raz w roku. Dobrym pomysłem będzie także przegląd klimatyzacji i wymiana filtrów, które możesz zakupić w Errecom.

Światła

Przepalony reflektor, tylne światło lub kierunkowskaz to łatwy sposób na zatrzymanie się podczas jazdy. Aby upewnić się, że wszystkie są sprawne, włącz pojazd, zostaw go na parkingu, włącz reflektory i obejdź tira, aby sprawdzić, czy nie przepaliły się jakieś żarówki. Powtórz ten proces dla lewego i prawego kierunkowskazu. Gdy pojazd jest nadal zaparkowany, przytrzymaj pedał hamulca klockiem, aby sprawdzić stan świateł stop.

Paski i przewody

Zaglądanie pod maskę samochodu może onieśmielać, ale istnieje kilka oczywistych oznak kłopotów, które każdy może zauważyć. Dociśnij paski, aby upewnić się, że są napięte. Powinien być bardzo mały luz, a jeśli pasek ma ząbki, żaden z nich nie powinien się poluzować podczas popychania paska. Jeśli pasek omija jakiekolwiek zęby, nie próbuj nim kierować! Kiedy tam jesteś, poszukaj widocznych pęknięć, postrzępionych lub brakujących zębów w paskach, które wskazują, że należy je wymienić. Sprawdź przewody, aby zobaczyć, czy nie ma wycieków płynu, szczególnie w kierunku końców każdego węża. Awaria przewodu lub paska w trakcie jazdy może oznaczać katastrofę dla silnika.

(fot. pixabay.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*