O czym należy pamiętać chcąc prowadzić firmę transportową?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
O czym należy pamiętać chcąc prowadzić firmę transportową?

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Założenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego może stać się uciążliwe ze względu na szczegółowego przepisy, o których trzeba wiedzieć przed podjęciem niemal każdej decyzji z tym związanej. Dzisiaj o niezbędnych elementach w prowadzeniu przedsiębiorstwa zajmującego się transportem: od jego założenia przez wymagane zezwolenia aż po księgowość firmy transportowej!

Rejestracja działalności i forma opodatkowania

Pierwszym etapem podczas założenia firmy transportowej jest rejestracja działalności. Można tu wybrać działalność jednoosobową lub w formie spółkę kapitałową, odradza się natomiast wybór spółki cywilnej. Od rejestracji działalności będzie zależała forma opodatkowania i zakres odpowiedzialności, dlatego ważna jest świadoma i przemyślana decyzja w tym zakresie. 

Z rejestracją działalności wiążą się inne etapy natury formalnej, a mianowicie wybór formy opodatkowania, zgłoszenie do ZUS czy założenie konta firmowego i siedziby firmy.

Zezwolenie lub licencja transportowa

Po zarejestrowaniu firmy musisz uzyskać zezwolenie przewozu drogowego (dotyczy tylko przewozów krajowych) lub licencję transportową (dotyczy przewozów międzynarodowych). W przypadku przewozów międzynarodowych wymagane są oba dokumenty (zarówno zezwolenie, jak i licencja przewoźnika). Wniosek o wydanie zezwolenia można składać w Starostwie Powiatowym, natomiast wniosek o wydanie licencji – do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.  

Uzyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych 

Certyfikat kompetencji zawodowych pozwala przedsiębiorcy na prowadzenie działalności w zakresie transportu drogowego osób lub rzeczy. Wystarczy, że jedna osoba fizyczna zarządzająca transportem drogowym będzie miała dany dokument. Certyfikat jest potwierdzeniem posiadania kwalifikacji do wykonywania działalności transportowej. 

Ubezpieczenie obowiązkowe a dobrowolne samochodów dostawczych i ciężarowych

Każdy samochód z floty transportowej powinien mieć ubezpieczenie OC, czyli odpowiedzialności cywilnej, które jest obowiązkowe, a przerwanie ciągłości ubezpieczenia nawet przez 1 dzień kara się wysokimi mandatami. Pozostałe ubezpieczenia typu AC, Assistance, NNW i OCP (OC przewoźnika) są dobrowolne. Warto tu wspomnieć, że mimo nieobowiązkowego charakteru polisy OCP, często firmy współpracujące z przewoźnikiem wymagają jej posiadanie. OCP jest polisą dla przewoźników drogowych, która obejmuje wszystkie sytuacje uszkodzenia przewożonego towaru lub opóźnieniu w dostawie. OCP chroni firmę przed konsekwencjami utraty ładunku. 

Księgowość firmy transportowej

Prowadzenie księgowości w firmie transportowej przez jej właściciela (właścicieli) raczej nie ma racji bytu, gdyż jest to działalność nie tylko w skali kraju, lecz również na rynkach międzynarodowych. Dlatego firmy często decydują się na pomoc specjalistów. Pełna księgowość dla firmy transportowej dotyczy m.in. ewidencji czasu pracy kierowców, raportów kosztów, opracowania dokumentacji podatkowej, zwrotu VAT za paliwo w UE, a także często pomocy w ubieganiu się o dotacje. Najczęściej dział księgowy w firmie transportowej zajmuje się także kadrami. 

Chcąc założyć firmę transportową trzeba pamiętać o wszystkich szczegółach prawnych, które są niezbędne do tego. Najlepiej przed podjęciem jakichkolwiek działań skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w zakładaniu działalności gospodarczej. Małe firmy transportowe mogą także wstąpić do zrzeszenie przedsiębiorców (takie jak TGZ, Transportowa Grupa Zakupowa) w celu wynegocjowania niższych kosztów ubezpieczenia, rabatów na paliwo, leasingu czy kosztów księgowości. Sprawdź ofertę na https://tgz.katowice.pl/.

Fot.: Sarah Elizabeth/unsplash.com

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*