Logistyka w rękach zewnętrznych operatorów. Dlaczego?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 7 min. aby przeczytać ten wpis
Logistyka w rękach zewnętrznych operatorów. Dlaczego?

Artykuł sponsorowany

Wiele dużych firm, które swoją działalność opierają na produkcji posiadały dekady temu własne działy związane z logistyką i transportem – w tym własną flotę pojazdów. Aktualnie biznes staje się bardziej cyfrowy, a o sukcesie decydują szczegóły. Z tego względu przedsiębiorstwa rezygnują z samodzielnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Outsourcing logistyki to trudna decyzja. Przedsiębiorstwa oddają bowiem część związaną z dystrybucją produktów zewnętrznym firmom. Wymusza to konieczność znalezienia fachowego i pewnego partnera, ale też zmianę działania producenta, który nie może polegać na własnych przyzwyczajeniach logistycznych. Korzyści płynące z outsourcingu logistyki są jednak tak duże, że coraz więcej firm decyduje się na takie rozwiązanie.

Modelem pośrednim pomiędzy samodzielnym wykonywaniem wszystkich operacji logistycznych a pełnym outsourcingiem było w przeszłości tworzenie przez firmy produkcyjne wyspecjalizowanych przedsiębiorstw, które świadczyły usługi logistyczne dla firmy-matki, a także dla innych podmiotów, korzystając z szerokiego know-how i optymalizując koszty dzięki ekonomii skali. Przykładem jest Peugeout, który w 1949 roku założył firmę GEFCO. Jej zadaniem była obsługa logistyczna montowni pojazdów Peugeot w Sochaux oraz pomóc w optymalizacji kosztów transportu. Początkowo transportami zarządzał 10-osobowy zespół. Dzisiaj GEFCO zatrudnia około 15 tys. pracowników i jest określane mianem eksperta w zakresie kompleksowych rozwiązań dla łańcucha dostaw. Firma wywodzi się z branży motoryzacyjnej, ale w wyniku głębokiej dywersyfikacji biznesu obecnie zarządza logistyką od 1PL do 4PL dla większości branż.

My, wraz ze specjalistami z GEFCO wskażemy Wam 7 korzyści z delegowania logistyki do operatorów zewnętrznych. Podeprzemy się ogromnym doświadczeniem firmy na różnych rynkach krajowych i wielu sektorach.

Redukcja kosztów stałych – oszczędzaj z głową!

Koszty stałe to duże obciążenie dla firmowego budżetu. Zawsze pozostają na równym poziomie, bez względu na wielkość produkcji. Jeżeli jest ona wzrastająca, to nikt się nimi nie przejmuje. W momentach kryzysowych (jak np. w czasie pandemii) warto pomyśleć o ich obniżeniu.

Tu z pomocą wychodzi zewnętrzny partner logistyczny, który chroni przed obowiązkiem utrzymania personelu, magazynów i pojazdów do transportu. Kierownictwo przedsiębiorstwa może skupić się wyłącznie na produkcji, a dostawą i dystrybucją zajmie się już firma outsourcingowa.

Perspektywa większych możliwości rozwoju!

Powyższa, wspomniana redukcja to nie tylko szansa na oszczędności. To też możliwość poszerzenia rozwoju firmy. Elastyczna współpraca z partnerem logistycznym pozwala dostosować ją do popytu czy planów ekspansji na rynku. Wzmożone zapotrzebowanie na kolejne metry magazynu nie będzie wymagało kolejnych inwestycji, a operator logistyczny zapewni szybki dostęp do powierzchni, zasobów ludzkich i materiałów.

Samodzielny rozwój jest tu o tyle trudniejszy, że wymaga sporych inwestycji i przygotowania. Partner logistyczny z kolei błyskawicznie zapewni konieczne warunki rozwoju, proporcjonalne do skali produkcji, biznesu i popytu, a także planów ekspansji na rynki zagraniczne.

Prostsza i bardziej efektywna droga transportu

Puste przebiegi powodują największe straty w branży transportowej. Optymalizacja transportu nie byłaby możliwa bez angażowania podmiotów zewnętrznych i łączenia ładunków w płynne przepływy. To przekłada się na ogromne oszczędności i efektywniejszy transport. Partner logistyczny skonsoliduje ładunki od różnych firm, a firma produkcyjna zazwyczaj sama tego nie zrobi. GEFCO Polska posiada wspólną sieć drobnicową dla projektów Inbound, która odbiera towary od setek dostawców i przekazuje do centrów przeładunkowych. Tam następuje grupowanie ładunków, a na produkcję kierowane są pełne transporty.

Wiedza i doświadczenie ekspertów, przekłada się na sukces klienta

Firmy, które świadczą usługi zewnętrznej logistyki zbierają duże doświadczenie na rynkach krajowych i międzynarodowych, a wiedza i zebrane tam możliwości procentują. Zaufanie w tym przypadku jest bardzo ważne. Znajdziemy je zresztą w projektach prowadzonych przez GEFCO 4PL, w których klient rezygnuje z własnych struktur i oddaje do operatora 4PL zarządzanie nie tylko transportem, ale również inżynierią logistyki, zakupami czy fakturowaniem. GEFCO jest tu świetnym przykładem wykorzystania doświadczenia w pracy z klientami. Doświadczenie z branży motoryzacyjnej jest w pełni transferowalne do wielu innych projektów z innych sektorów. Wieloletnie doświadczenie pomogło GEFCO rozwinąć wachlarz usług specjalnych – na przykład nocne dostawy z zatowarowaniem dla punktów dealerskich czy też ekspresowe dostawy części zamiennych do miejsca awarii.

Zasięg na cały świat

Wejście na kolejne rynki zbytu to szereg trudności i formalności. Poszczególne obszary gospodarcze różnią się w kwestiach między innymi podatków i ceł. Partnerzy logistyczni, którzy działali już na całym świecie mają opanowane do perfekcji przeprowadzenie wszystkich formalności i nie muszą angażować dodatkowych podwykonawców. Z kolei klient może planować zwiększenie produkcji bez zmartwienia o znalezienie prawnych rozwiązań legalnego wejścia na nowy rynek.

Oszczędność na narzędziach IT i procesach cyfrowych

Cyfryzacja jest aktualnie spotykana w każdej dziedzinie gospodarki, w tym transporcie i logistyce. Pochłania jednak sporo środków związanych z instalacją i wdrożeniem. Nie ma co ukrywać – nowoczesne kwestie pomagające w przygotowaniu łańcucha dostaw są bardzo drogie. Nie każda firma ma środki, które może w ten dział zainwestować. Inwestowanie przez firmę produkcyjną dużych budżetów w cyfryzację logistyki nie ma ekonomicznego uzasadnienia.

W przypadku zewnętrznych i sprawdzonych operatorów logistycznych jest inaczej. Ci mają dostęp do najnowocześniejszych systemów m.in. związanych z rzeczywistym śledzeniem procesu, błyskawicznym raportowaniem i wszystkimi innymi kwestiami związanymi z transportem. Koszty wprowadzania takich rozwiązań są rozkładane na wielu klientów i z tego względu ci są na bieżąco z nowinkami i technologią.

Dla przykładu, GEFCO współpracuje z akceleratorami i inkubatorami start-upów, uczelniami i laboratoriami, a wewnątrz firmy szuka pomysłów kreatywnych poprzez Fabrykę Innowacji GEFCO. To wszystko przekłada się na coraz większą automatyzację procesów i wdrażanie nowych rozwiązań.

Delegowanie kolejnych zadań bez potrzeby inwestycji

Coraz więcej projektów zlecanych przez klientów dzieje się na granicy 3PL i 4PL. Wiele firmy jest zainteresowanych rozwiązaniami logistycznymi, które obejmują tworzenie nowych schematów dla łańcucha dostaw, a my potrafimy dostarczyć kompleksowe rozwiązania 3PL lub zintegrowaną logistykę 4PL. Takim decyzjom sprzyja szybkie tempo innowacji oraz potrzeby adaptacji wolumenowych. Dodatkowo proces zatrudnienia nowych pracowników i finansowanie kosztów struktury logistycznej bywają kłopotliwe, co może generować zapotrzebowanie na outsourcing kompleksowych rozwiązań – powiedział Radosław Różycki, Kierownik Działu Kluczowych Klientów, GEFCO Polska.

Firmy produkcyjne mają szeroką skalę zadań i zawierają się w przedziale od 1PL przez 3PL do 4PL. Rozbudowana sieć outsourcingowa, zaawansowana inżynieria logistyki i delegowanie zadań w ręce właśnie zewnętrznych wykonawców to możliwość rozwoju. Taka sytuacja ma często oponentów w danym przedsiębiorstwie, którzy obawiają się na przykład o zatrudnienie. Jednak 4PL nie jest nowym modelem współpracy na rynku, a operatorzy logistyczni posiadają wiele dobrych praktyk, które potrafią rozwiać powyższe wątpliwości. Ta dobra praktyka to klucz do sukcesu!

Polub profil GEFCO Polska na Facebooku

(fot. GEFCO/nadesłane)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*