Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty. Budowa trwała 15 lat

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 1 min. aby przeczytać ten wpis
Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty. Budowa trwała 15 lat

Po 15 latach na południu Szwajcarii otwarto tunel kolejowy skracający drogę przez Alpy. Nowa infrastruktura będzie odgrywała ważną rolę w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Czas przejazdu między najważniejszymi miastami Ticino skróci się o blisko połowę.

Nowy tunel ma długość 15,4 km i jest trzecim pod względem wielkości tego typu obiektem w Szwajcarii. Jest to kluczowa część Nowego Połączenia Kolejowego przez Alpy (NRLA) – magistrali Altdorf – Lugano, wchodzącego w skład europejskiego korytarza transportowego Morze Północne – Morze Śródziemne. Dodatkowo, linie rzeczonego korytarza umożliwiają szybki ruch pociągów pasażerskich (maksymalna prędkości w tunelu wynosi 250 km/h) i ciężkich składów towarowych.

Na tunel składają się dwie jednotorowe nitki oddalone od siebie w najszerszym miejscu o ok. 40 metrów. Z przyczyn bezpieczeństwa co 325 metrów ulokowano przejścia, mogące w razie potrzeby slużyć do ewakuacji pasażerów i personelu.

Głównym powodem budowy nowego połączenia było przejęcie dużej cześci ruchu towarowego z alpejskich dróg w celu cięcia kosztów i zaoszczędzenia czasu.

(fot. unsplash.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*