Technologia samochodów autonomicznych to już nie przyszłość. Wiesz dlaczego? Ponieważ jest teraźniejszością. W momencie powstawania tego tekstu w pełni autonomiczne auta poruszają się już po ulicach m.in. Szenzhen w Chinach. Generalnie Państwo Środka jest największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie, a przy tym – polem manewrowym dla aut, które nie potrzebują kierowców, żeby poruszać się po drogach!
W branżowych tekstach czy literaturze możesz spotkać się z następującymi określeniami:
To wybrane stwierdzenia odnoszące się do pojazdów, za których kierownicą nie ma człowieka. Samochód (z wyglądu identyczny jak wersja dla kierowcy) jest sterowany przez niezależny system, który pracuje dzięki specjalnemu wyposażeniu.
Przykładowo, firma AutoX może pochwalić się systemem piątej generacji, działającym dzięki zaawansowanym czujnikom i kamerom umieszczonym na samochodzie. Pojazd jest wręcz naszpikowany czujnikami do zbierania danych z otoczenia, także w tzw. „martwym polu”. Dane są błyskawicznie przetwarzane, a algorytmy pojazdów uczą się ruchu w wybranych przestrzeniach. Im więcej niezależnych samochodów na drogach, tym coraz sprawniejsze są systemy odpowiedzialne za ich działanie, lepiej radzą sobie z ruchem pieszych, innymi samochodami czy nagłymi zdarzeniami na jezdni.
Już w grudniu 2020 roku firma AutoX wprowadziła autonomiczne taksówki RoboTaxi na ulice 13-milionowego Shenzhen. Z kolei w 2021 roku władze w regionie Liwan zezwoliły na transporty żywności czy lekarstw z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych.
Autonomiczne taksówki stały się powszechnie znaną usługą w takich miastach jak Szanghaj. Tylko sobie wyobraź, jak mogłoby to wyglądać w Twojej okolicy. Sięgasz po smartfon, w którym korzystasz z Internetu mobilnego i aplikacji (najlepsze oferty prepaid znajdziesz na stronie https://komorkomat.pl/na-karte/). Dotykasz ekranu, a niedługo pod wskazany adres podjeżdża bezobsługowa taxi. Wsiadasz i jedziesz. Po prostu! Zobacz zresztą na YouTube, jak wygląda usługa RoboTaxi AutoX w praktyce.
Kończąc wątek chiński – Państwo Środka stało się niezwykle istotnym rynkiem dla autonomicznych pojazdów. Możliwości produkcyjne i sprzedażowe to jedno, ale jeszcze ważniejsze są duże ułatwienia w testowaniu technologii na ulicach. Chińskie władze są dużo przychylniejsze niż decydenci w innych państwach, by wprowadzać autonomiczne samochody na ulice i pozwalać na testy wielu globalnym korporacjom, nie tylko krajowym.
Już w 2013 roku wybrane stany zezwoliły na wprowadzenie samochodów autonomicznych na drogi. To właśnie w takich stanach jak Kalifornia najlepiej rozwija się technologia bez obsługi kierowców. Nic dziwnego, że Amerykanie rywalizują z Chinami również na tym polu. Koncerny w rodzaju Tesli czy Google wiedzą, że to przyszłość motoryzacji i już teraz trzeba wdrażać w życie śmiałe pomysły.
Co warte zauważenia, pojazdy autonomiczne pojawiły się w polskim prawie już w 2018 roku. Na razie jednak przepisy dopuszczają jedynie testowanie pojazdów, a nie świadczenie usług w rodzaju RoboTaxi w Chinach. Ciekawe, kiedy doczekamy się zezwolenia na jazdę autonomicznymi taksówkami czy autobusami w Polsce i Unii Europejskiej? Czas pokaże. Tymczasem zapraszamy do lektury technologicznych tekstów na komorkomat.pl.
Zdjęcie główne: Pixabay/pexels.com