Poznaj kilka zasad, jakimi każdy powinien się kierować, kiedy ma zamiar holować auto ciężarowe. Warto jednak zaznaczyć, że do łatwych zadań ta czynność nie należy!
W przypadku samochodu osobowego sprawa jest dość prosta. Prawdopodobnie każdy chociaż raz w życiu będzie holował drugi pojazd, na przykład auto znajomego. Wystarczy, że oba pojazdy, czyli ten holujący i holowany mają sprawne światła zewnętrzne, układ hamulcowy i układ kierowniczy. Niestety w przypadku holowania aut ciężarowych sprawa się nieco komplikuje, nie jest to już tak proste, a co najważniejsze nie zawsze możliwe. Sprawdź, na czym polega oraz kto i kiedy może holować pojazdy ciężarowe!
Na wstępie należy zaznaczyć, że sposób holowania pojazdu ciężarowego będzie w dużej mierze zależał od marki i modelu. Każdy producent wykorzystuje inne, charakterystyczne punkty mocowania, które w zależności od modelu znajdują się w nieco innych miejscach. Informacja, gdzie takowe są w przypadku danego pojazdu, widnieje oczywiście w instrukcji obsługi. Niezbędne dane można znaleźć również w sieci – od tego holowanie tak naprawdę trzeba zacząć. Punkty holownicze mają wyznaczone maksymalne obciążenie, o czym też należy pamiętać. Kolejną ważną kwestią jest ustalenie układu ciężarówki. O rodzaju holowania najczęściej decydują poszczególne układy (mechaniczny, elektryczny, hydrauliczny i pneumatyczny). To tyle, jeśli chodzi o teoretyczne przygotowanie się do holowania.
Wiele osób myśli, że samochód ciężarowy holowany jest przez drugi pojazd tego rodzaju. To oczywiście błąd. Używa się do tego wyspecjalizowanego auta – tak zwanego holownika. W trakcie holowania pojazd ten musi przestrzegać kilku bezwzględnych zasad:
Często niestety holowanie za pomocą holownika nie jest możliwe. W takim wypadku należy wezwać lawetę, która specjalizuje się w przewozie ciężarówek. Kiedy pojazdu ciężarowego nie można holować? Między innymi w sytuacji, gdy ma niesprawne hamulce czy uszkodzeniu uległ układ kierowniczy. Należy także pamiętać, że ciężarówki nie holuje się wraz z naczepą czy przyczepą – muszą być zawsze transportowane osobno.
Kiedy holujemy samochód osobowy czy motocykl wykorzystujemy najczęściej połączenie giętkie. Są to między innymi pasy lub sporej średnicy sznur. W przypadku pojazdów ciężarowych sprawa wygląda nieco inaczej. Giętkie połączenie nie zdałoby egzaminu i prawdopodobnie po kilku kilometrach by pękło. Nie ma więc sensu stwarzać dodatkowego zagrożenia w ruchu. Wybiera się połączenie sztywne, które wykazuje dużo większą odporność na zerwania, oferuje również większą nośność i wytrzymałość. Nie da się ukryć, że ta metoda jest jedną z najpopularniejszych głównie ze względu na skuteczność i trwałość.
W trakcie podróży uszkodzeniu uległa ciężarówka, przyjechał holownik i ją zabrał. Naczepa jednak została w tym samym miejscu. Co się z nią wtedy dzieje? Jeżeli korzystasz z usług profesjonalistów, nie musisz się martwić. W ich usługach często widnieje informacja, że holowanie pojazdu ciężarowego odbywa się w dwóch etapach. W pierwszej kolejności zabiera się ciągnik siodłowy, a dopiero później naczepę. Jeśli jest to chłodnia, wiele firm oferuje podstawienie swojej. Ponadto towar, który nie ma jak trafić do odbiorcy, może zostać przez taką firmę przetransportowany do punktu docelowego. Takie kompleksowe usługi wyróżniają profesjonalistów – warto się na nie zdecydować.