Region zachodniopomorski inwestuje w ekonomiczny system kolei pasażerskich, Władze województwa kupiły ekologiczny, hybrydowy zestaw dwóch pojazdów szynowych, które będą poruszały się na strategicznej trasie Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin.
Umowę na prowadzenie trasy pomiędzy władzami województwa zachodniopomorskiego, a firmą NEWAG S.A. podpisano 16 lipca. Dwa pojazdy będą kosztowały prawie 50 milionów złotych. Składy mają łącznie 300 miejsc dla pasażerów.
Dlaczego pojazdy, które będą jeździć na tej trasie są wyjątkowe? Ważne połączenie między najważniejszymi miastami w województwie nie jest wyposażone w linie elektryczne i dotychczas poruszały się na niej wyłącznie lokomotywy z silnikami spalinowymi. Pojazdy szynowe, które będą obsługiwały pasażerów mają napęd hybrydowy, czyli połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. To znacznie obniża zużycie paliwa, co przekłada się na ekonomię i ekologię w regionie.
Według umowy pociągi rozpoczną obsługę trasy do końca 2021 roku, ale właściciele firmy NEWAG na konferencji przekazali, że ich celem jest puszczenie pojazdów szynowych jeszcze w 2020 roku.