Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Motocykliści długo musieli czekać na pojawienie się układów hamulcowych z prawdziwego zdarzenia, które były w stanie opanować coraz mocniejsze jednostki i maszyny o dużej masie. Jeszcze nie tak dawno temu, bo w latach 80’—90’, niektóre motocykle (m.in. większość chopperów i cruiserów) były wyposażone w tak złe hamulce, że rozwijanie na nich maksymalnej prędkości zakrawało o ruletkę, w której stawką było życie kierowcy. Całe szczęście w dzisiejszych czasach jednoślady posiadają rozbudowane układu hamulcowe, w których systemy elektroniczne, innowacyjne rozwiązania i porządne materiały zapewniają motocyklistom wysoką skuteczność hamowania. W tym materiale zajmiemy się istotnym elementem każdego układu hamulcowego — tarczami. Przybliżmy ci ich rodzaje i przewagę nad hamulcami bębnowymi, podpowiemy, kiedy je wymieniać, a także przedstawimy zalety kupowania ich u sprawdzonych dostawców.
W nowych motocyklach nie ma miejsca na bębnowe układy hamulcowe (poza nielicznymi przypadkami w segmencie skuterów i motorowerów, a także klasie pojemnościowej 125). Co sprawiło, że tarcze hamulcowe na dobre wyparły klasyczne bębny? Bynajmniej nie chodzi o skuteczność hamowania sensu stricto, ponieważ prawidłowo zaprojektowany hamulec bębnowy może dorównać pod tym względem układom tarczowym. Chodzi o skuteczność, gdy w grę zaczynają wchodzić wysokie temperatury — tarcze hamulcowe umieszczone są na zewnątrz, więc o wiele lepiej radzą sobie z odprowadzaniem ciepła. Duże znaczenie ma oczywiście również ich konstrukcja (otwory lub nacięcia ułatwiające chłodzenie) i materiał, z jakiego zostały wykonane (m.in. włókno węglowe, nierdzewna stal stopowa, żeliwo etc.). Pod tym kątem tarcze hamulcowe deklasują hamulce bębnowe, gwarantując wysoką skuteczność hamowania — nawet gdy temperatura tarcz dochodzi do 1000 stopni Celsjusza.
Tarcze hamulcowe nie są jednak pozbawione wad. Montowanie tarcz i zacisków bez żadnej obudowy ułatwia serwisowanie i odprowadzanie ciepła, jednocześnie zwiększając ryzyko łatwego uszkodzenia mechanicznego lub nagłego schłodzenia przy kontakcie z wodą. Warto zaznaczyć, że nawet wjechanie w kałużę podczas intensywnej jazdy, kiedy tarcza jest mocno rozgrzana, może doprowadzić do nieodwracalnych odkształceń, które uniemożliwiają dalszą jazdę i zmuszają do zakupu nowego kompletu.
Motocyklowe tarcze hamulcowe możemy podzielić pod kątem m.in. zastosowanych materiałów, stylistyki, sposobu mocowania i typu systemu chłodzenia. Najczęściej spotykanym rodzajem tarcz hamulcowych w motocyklach z homologacją drogową są dyski z nierdzewnej stali stopowej, które zostały wyposażone w nacięcia lub nawiercenia ułatwiające odprowadzanie ciepła. Możemy je spotkać w wersji podstawowej lub wave, czyli z falistym brzegiem. W starszych układach hamulcowych występowały monolityczne tarcze żeliwne pozbawione otworów wspomagających chłodzenie. Z kolei w motocyklach torowych znajdziemy tarcze z włókna węglowego. Mogłoby się wydawać, że zamontowanie tego typu dysków w motocyklu drogowym zwiększyłoby skuteczność i zmniejszyło drogę hamowania. Nic bardziej mylnego — tarcze z włókna węglowego muszą osiągnąć temperaturę pracy, czyli ponad 250 stopni Celsjusza, zanim osiągną pełną skuteczność. Oznacza to, że w codziennej eksploatacji sprawdziłyby się gorzej, niż o wiele tańsze tarcze ze stali nierdzewnej.
Materiał, wygląd i system chłodzenia to nie wszystko. Liczy się również żywotność — największą mogą pochwalić się tarcze pływające. Pomiędzy powierzchnią roboczą a mocowaniem do piasty koła producenci umieszczają stalowe tuleje, które powodują stały luz osiowy. Dzięki niemu tarcza nie ma stałego kontaktu z okładziną cierną na klockach hamulcowych, co powoduje nie tylko mniejsze zużycie powierzchni roboczej, ale także zmniejsza temperaturę — tarczy i klocków hamulcowych — oraz zużycie paliwa.
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów motocykla decydujących o bezpieczeństwie jazdy. Warto wiedzieć, kiedy należy zabrać się za jego serwis — w końcu chodzi o bezpieczeństwo twoje i innych uczestników ruchu drogowego. Przedstawiamy powody, dla których tarcze hamulcowe kwalifikują się do wymiany:
Jakość tarcz hamulcowych bezpośrednio przekłada się na skuteczność hamowania i żywotność podzespołów całego układu hamulcowego. Decydując się na zakup tanich zamienników niewiadomego pochodzenia, zmniejszasz swój poziom bezpieczeństwa — nie tędy droga. Jako że nowy zestaw tarcz hamulcowych kupujesz raz na kilka lat, warto wybrać produkt renomowanej marki. Jakość i rodzaj materiałów użytych podczas produkcji oraz technologia, w jakiej zostały wykonane tarcze hamulcowe, mają także odzwierciedlenie w przyjemności płynącej z jazdy. W końcu nikt nie chce się martwić o swoje życie lub zdrowie, kiedy rusza na przejażdżkę po winklach. Warto zaznaczyć, że istotną kwestią jest magazynowanie tarcz w sklepie motocyklowym, o czym zapomina większość motocyklistów. Nieprawidłowe przechowywanie tego typu produktów przez dłuższy czas może doprowadzić do zmniejszenia ich skuteczności, dlatego warto wybierać sklepy motocyklowe, które mogą pozwolić sobie na prawidłową dystrybucję.
Duży wybór tarcz hamulcowych od liderów branży, m.in. Brembo i TRW, znajdziesz w I’M Inter Motors, największej sieci sklepów motocyklowych w Polsce, i w sklepie internetowym imready.eu. Bogaty asortyment i szereg korzyści zakupowych (np. darmowa dostawa, bezpieczne płatności online i zwrot zakupów do 60 dni) to dopiero początek. Odwiedź jeden z 33 salonów I’M Inter Motors lub wejdź na https://www.intermotors.pl/ i przekonaj się sam! Nowe tarcze hamulcowe do twojego motocykla już tam na ciebie czekają.
Fot.: materiał prasowy Klienta.