Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Przewóz towarów jest czynnością bardzo odpowiedzialną i podlegającą określonym regułom. Kluczowe znaczenie ma to w kontekście artykułów spożywczych, których błędny transport może niekiedy poskutkować uszczerbkiem na zdrowiu u wielu osób.
Z tego względu, przewóz spożywczy cechuje się najbardziej rygorystycznymi zasadami i największą liczbą kryteriów do spełnienia. W transporcie żywności istotny jest przede wszystkim czas, który przekłada się na termin spożycia. Dlatego też, w celu sprawnego dowiezienia towaru do celu używa się głównie transportu drogowego.
Najważniejszą rzeczą w kontekście przewozu towarów spożywczych jest pojazd. Każdy ciągnik siodłowy wraz z naczepą musi zostać zatwierdzony przez Powiatowy Inspektorat Sanitarny, co jest podstawowym kryterium dopuszczenia na drogi publiczne.
Każdy pracownik mający związek z żywnością musi posiadać aktualną książeczkę sanepidowską. To samo tyczy się kierowców, którzy są odpowiedzialni za załadunek, wyładunek i bezpieczny dojazd towaru do celu.
Kluczowy w kontekście przewozu jest stan naczepy. Po każdym transporcie musi być ona dokładnie wyczyszczona i w pełni wysterylizowana. Ponadto, przy przewozie żywności wymagającej korzystania z chłodni, pojazd zostaje wyposażony w precyzyjny system monitorowania temperatury i innych niezbędnych parametrów. Kierowca podczas kontroli Inspekcji Transportu Drogowego jest zobowiązany do przedstawienia zapisu danych dotyczących temperatury przewozu w czasie jego trwania.
Istnieje kilka odmian naczep służących do transportu żywności. Ich dobór jest zależny od rodzaju ładunków oraz od ich pełnej specyfikacji. Najpopularniejszą odmianą są pojazdy izotermiczne. Wyposażone w standardowe naczepy o właściwościach izolacyjnych są najczęściej używane w kontekście przewozu żywności niewymagającej określonej temperatury przewozu, np. makarony, ryż itp.
Nieco inaczej sytuacja ma się w przypadku produktów na co dzień przechowywanych w lodówkach. Dla tego typu asortymentów używa się najczęściej chłodni. To standardowa naczepa izotermiczna z wbudowanym dodatkowo mechanicznym systemem chłodzenia. Podobna sytuacja tyczy się lodowni, służących często do przewozu leków czy szczepionek.
Rzucając na szalę słowo transport cysterny spożywcze byłyby najczęściej wskazywaną odpowiedzią. To właśnie ten rodzaj naczepy służy do przewozu półpłynnej żywności, jak chociażby mleko, olej czy czekolada.
Oczywiste jest, że pełną odpowiedzialność w tej kwestii ponosi przewoźnik. Na jego barkach spoczywa całość obowiązków i musi liczyć się z konsekwencjami w przypadku ich niedotrzymania. Nie da się jednak ukryć, że w większości przypadków to właśnie producentom zależy na poprawnym przewozie, uwarunkowanym ich wytycznymi. Z tego względu, to właśnie oni w pełni pilnują poprawności przewozu i dbają o całkowity jego przebieg, zapoczątkowany załadunkiem, a kończący się na wyłożeniu towaru z naczepy.
Zdjęcie główne: elements.envato.com / wirestockc