Oświetlenie pojazdu ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy – nie tylko nocą, ale też za dnia podczas gorszej widoczności. Co warto wiedzieć o najpopularniejszych typach i rodzajach żarówek?
Jeszcze kilkanaście lat temu większość samochodów poruszających się po polskich drogach oświetlana była żarówkami halogenowymi. To klasyczne, wykorzystywane od lat 60. ubiegłego wieku rozwiązanie, które przede wszystkim było tanie. Technologia mocno się jednak rozwinęła i od pewnego czasu wybór jest znacznie większy. W samochodach oferowane są światła ksenonowe i bi-ksenonowe, oświetlenie LED, a przyszłość należy do technologii laserowej, która w tym momencie stosowana jest jeszcze wyłącznie w najdroższych pojazdach.
Tradycyjne żarówki halogenowe nie zachwycają parametrami świecenia czy wytrzymałością, jednak ich niepodważalną zaletą jest prosta budowa, łatwa wymiana i niska cena. Niegdyś jedyne dostępne, dzisiaj stanowią kompromis, który można śmiało zaakceptować np. gdy przez większość czasu jeździ się za dnia, a jeśli nocą, to przeważnie po dobrze oświetlonych terenach miejskich.
Żarniki ksenonowe różnią się od żarówek halogenowych zarówno budową, jak też właściwościami. Wyróżniają się mocniejszym i najczęściej bielszym światłem (choć to zależy w dużej mierze od konkretnego żarnika). Tzw. ksenony zużywają mniej prądu, wystarczają na zdecydowanie dłużej, a kiedy dochodzi do ich wyeksploatowania, objawia się to stopniowym przygasaniem i zmianą koloru. Nie ma znanego z klasycznych żarówek momentu przepalenia. Niestety żarniki ksenonowe są znacznie droższe od halogenów, należy też wymieniać je parami. Co więcej, zaleca się, by nie robić tego samemu.
Warto wiedzieć, że w przypadku lamp ksenonowych i bi-ksenonowych żarniki są identyczne. Różnica sprowadza się do budowy samej lampy, która umożliwia zastosowanie tego samego żarnika jako świateł mijania oraz świateł drogowych.
Reflektory LED – kolejny z kamieni milowych na drodze rozwoju oświetlenia samochodowego – cechują się efektownym wyglądem. Wykorzystując kilkadziesiąt osobnych diod, pozwalają lepiej kontrolować doświetlany obszar (zwłaszcza w przypadku tzw. oświetlenia matrycowego). LED-y są bardziej energooszczędne od ksenonów i jeszcze bardziej długowieczne, ale mają swoje wady. Inaczej niż halogeny czy ksenony, nagrzewają tylną stronę – potrzebne jest więc specjalne chłodzenie płytek. Z kolei w zimie niezbędne staje się podgrzewanie kloszy lamp. To, czy światła LED będą lepsze od ksenonowych czy halogenowych, zależy od producenta. Dobrze zaprojektowane oświetlenie diodowe ma swoje zalety – ale od tego zrobionego „po kosztach” lepiej świecą niekiedy nawet stare halogeny.
Inne żarówki montuje się w przednich reflektorach samochodów, inne w tylnych, a jeszcze inne stosowane są w kierunkowskazach czy oświetleniu tablicy rejestracyjnej. Oto najbardziej popularne z nich:
To ogólnikowy podział, dlatego wybierając żarówki do konkretnego samochodu, najlepiej sprawdzić – w instrukcji obsługi lub w internecie – jaki dokładnie typ będzie potrzebny. Można też wymontować zużytą żarówkę i poprosić o dobranie odpowiedniej w sklepie motoryzacyjnym. W każdej sytuacji warto wybierać żarówki wysokiej jakości – nie tylko lepiej świecą, ale też na dłużej wystarczają. Nie zawadzi też, choć polskie przepisy obecnie tego nie wymagają, niewielki zapas wozić zawsze ze sobą.