CPK, czyli Centralny Port Komunikacyjny, który docelowo ma obsługiwać kilkadziesiąt milionów pasażerów rocznie. Ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy, znajdzie się pomiędzy Warszawą i Łodzią, gdzie powstanie między innymi Port Lotniczy Solidarność. Na jakim etapie jest inwestycja?
Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy, który według planów znajdzie się pomiędzy Warszawą i Łodzią. Jego zadaniem będzie zintegrowanie transportu drogowego z kolejowym i lotniczym. Oprócz nowych dróg mają powstać również koleje, ale najważniejsza inwestycja to Port Lotniczy Solidarność, który obsłuży około 45 milionów pasażerów rocznie. Z założenia komunikacja ma być na tyle rozwinięta, że połączenie między Warszawą a najważniejszymi miastami w Polsce będzie bezproblemowe i krótkie, bo podróż ma trwać maksymalnie 2,5 godziny! Docelowo pociągi mają rozwijać prędkość do 350 kilometrów na godzinę. Powstanie ponad 1800 kilometrów nowych linii kolejowych!
Od kilku lat bardzo głośno jest o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, ale prace nadal nie ruszały i jak się okazuje, ruszą prawdopodobnie w 2023 roku. Już wiemy, że pod koniec stycznia rozpoczął się przetarg, który ma wyłonić inżyniera kontraktu, nadzorcę poszczególnych etapów inwestycji. Wyłonionych zostanie 20 firm, a współpraca ma trwać około 8 lat. Zgłoszenia przyjmowane są od 27 stycznia tego roku. Dodatkowo wyłonionych zostanie 8 wykonawców również pracujących przy CPK. W zakres zamówienia wchodzi ponadto budowa Portu Solidarność. Na tę inwestycję wnioski przyjmowane są od 24 stycznia 2022 roku. Jak więc możemy zauważyć, w końcu zaczyna się dziać coś więcej oprócz planowania i projektowania.
Prace nad Centralnym Portem Komunikacyjnym mają ruszyć w przyszłym roku. Plan zakłada, że budowa zakończy się w 2027 roku, choć prawdopodobnie pod koniec dekady będzie nam dane korzystać z lotniska. Aż 20 wsi ma zostać częściowo lub w całości wyburzonych, aby mogła tam powstać infrastruktura portu lotniczego. To obrazuje skalę przedsięwzięcia. W sumie łączna powierzchnia inwestycji to 41 kilometrów kwadratowych! Choć prace nad kolejami już trwają, te wciąż są modernizowane, a ostatnio ogłaszanych jest coraz więcej przetargów. Niestety nieco dłużej poczekamy na zakończenie prac. Ostatnie odcinki „10 szprych do lotniska” mają powstać do 2040 roku.
Wyżej pisaliśmy o szprychach, tak nazwano i podzielono 10 odcinków, wszystkie docelowo mają prowadzić do CPK i Warszawy. Pierwsza z nich ciągnąć się będzie od Pomorza i Kujaw, druga to Warmia, trzecia natomiast Podlasie i Mazury. Czwarta szprycha rozpoczynać się będzie w Siedlcach, Białej Podlaskiej i Terespolu, a piąta w Lubelskiem. Szprycha szósta to Radom i Podkarpacie, a siódma Kielce oraz Tarnów. Linie oznaczone dziewiątką znajdą się na terenie Wielkopolski, Lubuskiego i województwa zachodniopomorskiego. Ostatnia to Kutno, Konin i Poznań.
Zdj. główne: Denys Nevozhai/unsplash.com