Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Drogi, po których codziennie porusza się mnóstwo pojazdów – zarówno tych mniejszych i lżejszych, jak i tych dużych, przewożących ciężkie ładunki – regularnie ulegają zużyciu i eksploatacji. Proces destrukcji nawierzchni drogowych jest problemem powszechnym i występującym w większości miejsc. W większości miejsc jest on również niwelowany, a ubytki – naprawiane. Tylko który sposób będzie najskuteczniejszy w tym przedsięwzięciu?
W różnych miejscach na świecie stosuje się różne praktyki związane z naprawą nawierzchni drogowych. Jedne są bardziej skuteczne i utrzymują drogę w dobrej kondycji na lata, inne – mniej i wymagają częstych poprawek.
Słowem kluczem w kontekście naprawy nawierzchni drogowych powinno być więc słowo „efektywność”, bo to właśnie efektywne działania dają upragnione skutki, a skutki te da się zaobserwować. Należą do nich:
Jedna z najlepszych metod naprawy nawierzchni drogowych zakłada użycie skał żelazowo-krzemowych. W trosce o środowisko i poprawę wytrzymałości naprawianych dróg stosuje się jednak sztucznie wytwarzane kruszywo żelazowo-krzemowe, które powstaje w wyniku produkcji miedzi. Jest to tak zwany produkt dodatkowy tego procesu.
Kruszywo żelazowo-krzemowe – gdzie się je stosuje?
Kruszywo żelazowo-krzemowe może być wykorzystywane w pracach budowlanych drogowych, kolejowych, a nawet wodnych! Warto zauważyć, że ten sztucznie wytwarzany materiał stosuje się na przykład w przygotowywaniu mrozoochronnych nawierzchni drogowych, budowaniu nasypów i podłoży ulepszonych, tworzeniu mieszanek betonowych, podbudowywania i podsypywania torowisk, tworzenia drogowych podbudów zasadniczych oraz pomocniczych, a także przeciążenia gruntu czy balastu rusztu torowego. Co więcej – jego duży ciężar właściwy sprawia, że możemy budować za jego pomocą wały przeciwpowodziowe, umocnienia koryt cieków, brzegów, falochronów, portów oraz różnorodnych zbiorników, prefabrykaty z betonów ciężkich, a także balasty urządzeń i tuneli podziemnych.
Cechy fizyczne kruszywa żelazowo-krzemowego i sposoby jego uzyskiwania
Kruszywo żelazowo-krzemowe, co zostało już wspomniane, jest dodatkowym produktem powstającym w wyniku produkcji miedzi. Nazywa się je również żużlem pomiedziowym. W swojej strukturze i składzie mocno przypomina naturalnie występujące skały magmowe (najbliżej mu do bazaltu oraz diabazu). Kruszywo produkować można w różnym stopniu uziarnienia (skala wynosi od 0 do nawet 250 mm).
Surowy produkt dodatkowy produkcji miedzi, aby stał się gotowym materiałem nadającym się do zastosowania w budownictwie, musi zostać odpowiednio obrobiony. Do obróbki tej używa się nowoczesnych układów krusząco-przesiewowych skrystalizowanej skały, którą następnie należy ochłodzić. Co ważne – kruszywo, zanim trafi do użytku budowlanego, musi spełnić europejskie normy oraz uzyskać stosowne certyfikaty. Badania, które będzie przechodzić, związane są z rozporządzeniem REACH. Rejestracją materiału zajmuje się natomiast Europejska Agencja Chemikaliów ECHA.
Zalety wykorzystywania kruszywa żelazowo-krzemowego w procesie naprawy nawierzchni dróg
Stosowanie sztucznego kruszywa, które ma imitować naturalne skały żelazowo-krzemowe, ma sporo zalet. A zaliczyć do nich możemy:
Przykłady wykorzystania kruszywa żelazowo-krzemowego
Z uwagi na jego skuteczność, wysoką mrozoodporność i wytrzymałość, kruszywo żelazowo-krzemowe znalazło już swoje zastosowanie w wielu projektach budowlanych i naprawczych. Za jego pomocą dokonano między innymi: podbudowy autostrady A1 w okolicach Hamburga, utwardzenia nawierzchni terminala kontenerowego w porcie w Hamburgu, renowacji płyty postojowej dla samolotów na lotnisku w Hamburgu, podbudowy autostrady BAB14 niedaleko Ludwigslust, a nawet utwardzenia nawierzchni nadbrzeża „AM Sandtorkai” w porcie w Hamburgu.
To oczywiście tylko odsetek przykładów wykorzystania kruszywa żelazowo-krzemowego. Jak widać – stosuje się je z powodzeniem w najistotniejszych miejscach komunikacyjnych na świecie, które narażone są zarówno na obciążenia samochodów i wielkich maszyn specjalistycznych, jak na działanie różnych warunków atmosferycznych.
Zdj. główne: materiał od klienta