Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Niemal każdy motocykl posiada układ napędowy złożony z łańcucha i dwóch współpracujących ze sobą zębatek. Jednak niektóre modele mają dodatkowe elementy w tym układzie, służące choćby dodatkowemu jego usztywnieniu i napięciu. Ma to znaczenie zwłaszcza w motocyklach typu crossowego, które muszą być w stanie sprostać dużym przeciążeniom podczas jazdy w trudnym terenie. Prowadnica łańcucha jest więc niezbędnym elementem i trzeba o nią zadbać, podczas gdy będziemy serwisować pozostałe podzespoły układu. W innym przypadku możemy spotkać się z częstym spadaniem łańcucha, a nawet uszkodzeniem elementów skrzyni biegów.
Bardzo istotnym elementem układu napędowego są zębatki, które należy co jakiś czas wymieniać. Należy pamiętać, że podczas dokonywania tego rodzaju czynności serwisowej należy bezwzględnie zainstalować nowy łańcuch. Wynika to z tego, że stary nie będzie prawidłowo współpracował z nowymi zębatkami, ponieważ jest już rozciągnięty. Podczas tych czynności warto przyjrzeć się prowadnicy łańcucha, jeżeli nasz motocykl jest w nią wyposażony. W przypadku posiadania prowadnicy zębatkowej, również jej wymiana może być konieczna, jeżeli zęby są już mocno zużyte. W innym przypadku istnieje ryzyko, że łańcuch będzie spadał podczas jazdy po nierównym terenie. Wymieniając zębatki można również zmienić przełożenie główne motocykla, powodując że będzie miał lepsze przyspieszenie bądź większą prędkość maksymalną. Prowadnica łańcucha nie musi być wymieniona, jeżeli zależy nam jedynie na zmianie przełożenia, a pozostałe elementy układu są nadal w dobrym stanie.
Podczas wymiany podzespołów układu napędowego należy bezwzględnie zastosować także nowy łańcuch. Ogniwa starego uległy już bowiem rozciągnięciu, stąd nie będą współpracować z nowymi zębatkami. Pozostawić stary możemy jedynie wtedy, gdy cały zestaw ma bardzo niewielki przebieg i chcemy jedynie zmienić przełożenie, poprzez podmianę zębatki zdawczej skrzyni biegów bądź odbiorczej tylnego koła. Prowadnica łańcucha powinna być zmieniona zawsze wtedy, gdy instalujemy nowe elementy układu przeniesienia napędu. Dzięki temu nie będziemy ryzykować uszkodzeniem układu w sytuacji, gdyby łańcuch spadł w czasie szybkiej jazdy. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do zaklinowania się go pod obudową skrzyni, zablokowania tylnego koła i niebezpiecznej wywrotki. Oprócz tego długość nowego łańcucha musi być tak dobrana, żeby nie była nadmierna ani też zbyt krótka. Ewentualny luz zostanie skasowany przez prowadnicę łańcucha. Sprawdźmy jakiej długości potrzeba w instrukcji obsługi motocykla.
Zdjęcie główne: pexels.com/Andrea Piacquadio