Podczas planowania trasy przejazdu z ładunkiem, należy zadbać o to, aby była ona jak najbardziej bezpieczna i ekonomiczna. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Podczas realizacji danego zlecenia związanego z transportowaniem ładunku, najważniejszą częścią całego procesu jest zaplanowanie trasy przejazdu. Dlaczego? W zależności od tego, jakie towary będą przez nas przewożone, możemy się spotkać z wieloma ograniczeniami. Warto wcześniej prześledzić i przeanalizować dostępne możliwości, aby uniknąć rozczarowania, problemów i straty cennego czasu.
Aby cały przejazd odbył się szybko, sprawnie i ekonomicznie, każdy kilometr musi być starannie zaplanowany. Liczą się przede wszystkim możliwości przejazdu, a także czas, w jakim uda się to wykonać. Planowanie trasy przejazdu z ładunkiem to duże wyzwanie. Na szczęście osoby, które zajmują się tym zadaniem, mogą obecnie skorzystać z wielu rozbudowanych narzędzi informatycznych. Dzięki nim można zoptymalizować trasę oraz czas przejazdu, uwzględniając bezpieczeństwo kierowcy, ładunku oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Transport ponadgabarytowy to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi łańcucha dostaw. Jest to spowodowane coraz większym zapotrzebowaniem na przewóz ładunków wymagających, których masa czy wymiary znacznie odbiegają od tych, które charakteryzują standardowe towary.
Transport wielkogabarytowych ładunków wiąże się z ogromną liczbą zagrożeń, dlatego niezmiernie ważne jest skuteczne zaplanowanie trasy uwzględniającej możliwości przejazdu i maksymalne bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Znalezienie optymalnego rozwiązania to duże wyzwanie, ale nie niemożliwe. To, o co należy zadbać przed rozpoczęciem przewozu to przede wszystkim:
Podczas przygotowywania trasy przejazdu, logistyk powinien zadbać nie tylko o bezpieczeństwo, lecz także ekonomiczność i czas podróży. W złożonym łańcuchu dostaw nie ma miejsca na spóźnienia czy niedotrzymania umowy. Najmniejszy problem przyczynia się do spowolnienia całej sieci, co negatywnie odbija się na każdym obszarze działalności danego przedsiębiorstwa.
Trasa przejazdu z ładunkiem powinna być możliwie jak najkrótsza. Warto jednak zwrócić uwagę na stan nawierzchni dróg oraz ograniczenia. Może się zdarzyć, że krótsza trasa będzie wymagać od nas większego nakładu czasu, ze względu na przepisy bądź różnego rodzaju niedogodności.
Najbardziej wymagającym rodzajem transportu, jeśli chodzi o rodzaj przewożonego ładunku, jest transport ponadgabarytowy. Planowanie trasy wymaga od organizatora uwzględnienia wielu ważnych kwestii, które – jeśli przeoczone – mogą przyczyniać się do licznych problemów i zagrożeń.
To, co trzeba wziąć pod uwagę, to ograniczenia wynikające z charakterystyki przewożonego towaru, możliwości techniczne na danych odcinkach trasy oraz termin dostarczenia ładunku.
Do najważniejszych ograniczeń, na jakie można się natknąć podczas transportu wielkogabarytowych ładunków, są:
Obecnie duże przedsiębiorstwa korzystają z wielu zaawansowanych systemów do zarządzania poszczególnymi działami i obszarami działalności. Różnego rodzaju pakiety informatyczne wykorzystywane są także w przypadku planowania transportu. Ich zastosowanie to ogromna pomoc przy dzisiejszym tempie wykonywania usług. Systemy te są w stanie dobrać optymalną trasę w czasie rzeczywistym, uwzględniając wiele czynników jednocześnie, co dla człowieka jest praktycznie niemożliwe.
Przykładem zastosowania programu do optymalizacji trasy przejazdu z ładunkiem jest SATIS, system powszechnie wykorzystywany do planowania zadań wśród przedstawicieli handlowych, firm kurierskich czy transportowych.
(fot. pixabay.com)