Prywatni przewoźnicy kolejowego cargo – oto przedsiębiorcy działający w Polsce

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Prywatni przewoźnicy kolejowego cargo – oto przedsiębiorcy działający w Polsce

W Polsce niestety systematycznie spada ilość towarów, jakie każdego roku przewozi się drogą kolejową. Sprawdź, jak na tę chwilę prezentuje się ranking przewoźników. Kto w ostatnich latach przewiózł najwięcej?

Na naszym rodzimym rynku kolejowe cargo nie jest liderem, jeśli chodzi o transport towarów. Dużo lepiej rozwija się branża, w której towary transportowane są drogą morską. Świetnie radzą sobie także krajowi przewoźnicy drogowi. Nie oznacza to jednak, że w Polsce brak prywatnych firm, które przewożą towary kolejami. Przedstawimy czterech największych, z czego jedna z firm została podzielona na trzy mniejsze. W naszym kraju jest ich dużo więcej – tych liczących się w branży ponad 20! Sprawdź jednak listę największych!

Miejsce 4 – CTL Logistics

Holding CTL Logistics to tak naprawdę kilku mniejszych przewoźników na czele z CTL Train i CTL Rail. W 2015 roku wszystkie firmy wchodzące w skład holdingu przewiozły niecałe 6% wszystkich towarów transportowanych w Polsce drogą kolejową. Liczba ta spada każdego roku, tak jak to ma miejsce w całym kraju. W 2016 roku było to również niecałe 6%, z tym że firma CTL Rail nie przewiozła kompletnie nic. CTL Logistics działa od roku 1992 – doświadczenia na rynku im nie brakuje. Koncern oferuje obsługę logistyczną nie tylko kolejową, ale również samochodową. Pracownicy firmy obsługują także bocznice kolejowe, mają za zadanie utrzymać tabor kolejowy, budować i serwisować infrastrukturę kolejową. Przedsiębiorstwo działa w Europie, głównie w części wschodniej, ale także zachodniej. Prezesem zarządu jest aktualnie Grzegorz Bogacki.

Miejsce 3 – Lotos Kolej

Przedsiębiorstwo zostało założone w roku 2002, a w 2003 zostało osobną spółką. Prezesem jest Anatol Kupryciuk. Podstawowym zadaniem firmy Lotos Kolej jest kompleksowa obsługa przedsiębiorstw, które wchodzą w skład Grupy Kapitałowej Lotos. To jednak nie wszystko, Lotos Kolej zajmuje się także obsługą bocznic kolejowych i zakładów petrochemicznych. W 2009 roku firma zajęłaby 4. miejsce w tym zestawieniu. W 2011 wyprzedziła jednak opisywaną już CTL Logistics i zajmowała 3. miejsce, rok później była już druga, bo uległ jej PKP Cargo. Powróciła jednak na 3. miejsce. W roku 2015 Lotos Kolej przetransportowała niecałe 6% ogólnej masy towarów, jaka została przewieziona w Polsce. Dało to nieco ponad 12 milionów ton. Przedsiębiorstwo jest oczywiście częścią Grupy Lotos, która zajmuje się wydobyciem ropy naftowej i handlem substancjami ropopochodnymi.

Miejsce 2 – DB Cargo Polska

Na miejscu drugim uplasowała się Spółka Akcyjna DB Cargo Polska, której aktualnym prezesem jest pan Marek Staszek. Jest to polskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Zabrzu, które zajmuje się przewozami kolejowymi, ale również wydobyciem piasku. Jak wszystkie inne firmy w tym zestawieniu, również DB Cargo Polska obsługuje bocznice, czy dba o utrzymanie kolei. Od roku 2009 przedsiębiorstwo wchodzi w skład koncernu Deutsche Bahn. Wcześniej był to koncern PCC SE z siedzibą w Duisburgu. Jak wyglądają liczby? W roku 2010 DB Cargo Polska przetransportowało 31,61% wszystkich przewiezionych towarów. Dało to prawie 79 milionów ton. W porównaniu z grupą Lotos Kolej prawie 7 razy więcej. Niestety na przestrzeni lat spadała ilość transportowanych ton zarówno w Polsce, jak i w tej firmie. Stąd zaledwie 17,99%, co dało niecałe 40 milionów ton.

Miejsce 1 – PKP Cargo

Nieprzerwanie od lat prym w polskim przewoźnictwie kolejowego cargo wiedzie firma PKP Cargo. Jest to największy w Polsce, a drugi pod względem wielkości w Unii Europejskiej, operator kolejowych przewozów towarowych. W spółce akcyjnej prezesem jest Czesław Warsewicz, z kolei przewodniczącym rady nadzorczej jest Krzysztof Mamiński. PKP Cargo powstało po wprowadzeniu w życie ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Było to w roku 2000. Opisywana spółka od lat stanowi połowę siły polskich przewoźników kolejowego cargo. W 2010 roku było to 49,58%, co dało 123 miliony ton. Jak każda firma w naszym kraju, również PKP Cargo corocznie „obniża loty”. W 2016 roku było to dokładnie 97 milionów ton.

(fot. pixabay.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*