Po 15 latach na południu Szwajcarii otwarto tunel kolejowy skracający drogę przez Alpy. Nowa infrastruktura będzie odgrywała ważną rolę w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Czas przejazdu między najważniejszymi miastami Ticino skróci się o blisko połowę.
Nowy tunel ma długość 15,4 km i jest trzecim pod względem wielkości tego typu obiektem w Szwajcarii. Jest to kluczowa część Nowego Połączenia Kolejowego przez Alpy (NRLA) – magistrali Altdorf – Lugano, wchodzącego w skład europejskiego korytarza transportowego Morze Północne – Morze Śródziemne. Dodatkowo, linie rzeczonego korytarza umożliwiają szybki ruch pociągów pasażerskich (maksymalna prędkości w tunelu wynosi 250 km/h) i ciężkich składów towarowych.
Na tunel składają się dwie jednotorowe nitki oddalone od siebie w najszerszym miejscu o ok. 40 metrów. Z przyczyn bezpieczeństwa co 325 metrów ulokowano przejścia, mogące w razie potrzeby slużyć do ewakuacji pasażerów i personelu.
Głównym powodem budowy nowego połączenia było przejęcie dużej cześci ruchu towarowego z alpejskich dróg w celu cięcia kosztów i zaoszczędzenia czasu.
(fot. unsplash.com)