Hulajnogi elektryczne w transporcie publicznym

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Hulajnogi elektryczne w transporcie publicznym

Hulajnogi elektryczne zawładnęły ulicami polskich miast. Stały się nieodzownym środkiem transportu do pracy czy szkoły. Są przyszłościowe i ekologiczne, co jeszcze o nich wiemy?

Kwestia prawna – co może kierowca hulajnogi?

Czy kierowcy hulajnogi mają poruszać się tak, jak piesi po chodnikach, jak rowerzyści po ścieżkach rowerowych czy po drodze razem z samochodami? Okazuje się, że większość wybiera dogodną dla siebie opcję. Powoduje to niemały chaos na drogach. Skarżą się na to szczególnie kierowcy taksówek i autobusów miejskich, którzy na co dzień muszą mieć oczy otwarte na nadjeżdżające bezdźwiękowe jednoślady. 

Co ciekawe, według Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji każdy kierujący hulajnogą jest uważany za pieszego. Powinien tym samym poruszać się po chodniku. Jednak firma Lime (dostawca hulajnóg) w swoim regulaminie zastrzega, że jazda po chodniku jest zabroniona. Brak wiedzy czy niechęć do przestrzegania przepisów sprawia, że osoby kierujące hulajnogą są dosłownie wszędzie. Jedni wybierają ścieżki rowerowe, inni chodniki, a co niektórzy chcą stać na równi z samochodem. Stąd coraz częściej słyszy się o wypadkach z udziałem hulajnogi.

Zalety wyboru hulajnogi elektrycznej

  • Przede wszystkim krótszy czas dojazdu do pracy. Mowa tutaj o odległości kilku przystanków, kiedy to jazda samochodem po prostu się nie opłaca, a Ty chcesz szybciej dotrzeć do miejsca docelowego, niż idąc.
  • Drugą zaletą jest ominięcie największych korków. Dojazd w godzinach szczytu może okazać się dużo łatwiejszy i szybszy.
  • Bez dwóch zdań jest to wyjątkowo wygodny wybór. Wystarczy stać i używać dłoni do kierowania hulajnogą. Decydując się na rower, możesz się nieco spocić. Tym samym hulajnoga okazuje się bardziej komfortowa. 
  • Hulajnoga nie wymaga żadnych uprawnień, czy specjalnych ochraniaczy. Możesz na niej jeździć nawet w wyprasowanym garniturze. W końcu podczas jazdy praktycznie się nie ruszasz.

Kilka negatywnych aspektów hulajnogi elektrycznej

  • Swoisty monopol amerykańskiej firmy Lime wspieranej przez Google i Uber. Konkurencja dopiero wchodzi na rynek.
  • Sytuacja monopolu sprawia, że za wypożyczenie hulajnogi przyjdzie czasem sporo zapłacić. Rower jest niewątpliwie tańszą opcją.
  • Poruszając się elektrykiem, który nie wydaje odgłosu silnika, jesteś bardziej narażony na wypadek z udziałem samochodu.
  • Nieunormowane przepisy, które nie uwzględniają hulajnogi elektrycznej w ruchu drogowym.

Problem “zaśmiecania” miasta hulajnogami

Prawdopodobnie jeden z największych minusów wprowadzenia do użytku codziennego elektrycznych hulajnóg. Idąc dekadę temu po deptaku, spotkałbyś co najwyżej kilka rowerów. Dziś nie obejdzie się bez omijania hulajnogi, co kilka kroków. Są po prostu wszędzie. Jest to bezpośredni skutek braku stacji dokujących lub parkingów dla tego sprzętu w wielkich miastach. Kierowcy nie są temu winni, są zobowiązani zostawiać sprzęt marki Lime tam, gdzie chcą, aby ktoś inny mógł z niego skorzystać. Nie wygląda to jednak zbyt estetycznie – są bowiem wszędzie. Znajdziesz je na środku chodnika, przy przejściu dla pieszych czy na trawniku. 

Jeszcze jedna bardzo ważna kwestia, o której należy pamiętać. Pozostawione w różnych miejscach elektryczne hulajnogi są dużym zagrożeniem dla osób niewidomych oraz słabowidzących. 

Rewolucja w transporcie publicznym?

Czy można mówić o rewolucji? Raczej nie. Hulajnogi są nieco prostszym narzędziem do przemieszczania się od tradycyjnego roweru. Jest to prosty, szybki i ekologiczny środek transportu na miarę XXI wieku. Jeszcze długa droga przed kierowcami hulajnóg, producentami oraz władzami miast, aby dojść do ładu z przepisami, czy pozostawieniem sprzętu po przejechaniu wyznaczonej trasy. W nowoczesnym transporcie warto mieć się na baczności, zwłaszcza będąc kierowcą samochodu w dużym mieście.

(fot. pixabay.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*