Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) zadecydowała o przedłużeniu karnetów, które zostały wydane przewoźnikom na okres od lutego do kwietnia b.r. Dzięki negocjacjom IRU, władze niektórych państw zgodziły się na akceptację wydłużonych karnetów przy wjeździe na obszar celny danego państwa. Pomimo tego, że Białoruś przyjęła taki stan rzeczy, swoje wątpliwości przekazały rządy Rosji i Ukrainy.
Oba państwa nie zajęły jeszcze oficjalnego stanowiska w związku z ewentualną akceptacją przeterminowanych karnetów. W skutek czego Rosyjscy i Ukraińscy celnicy nie mogą zaakceptować takich karnetów.
Jedynym rozwiązaniem okazuje się być dostarczenie towarów przez Białoruś – gdzie, dzięki porozumieniu z Rosją, może nastąpić wymiana handlowa.
W związku z tym, że graniczne urzędy celne tych państw (Rosji i Ukrainy – przyp. red.) nie akceptują karnetów TIR, którym upłynął termin ważności, przewoźnikom pozostaje tranzyt przez Białoruś. Urzędy celne w Rosji bez problemu zamykają transport TIR realizowany na przeterminowanych karnetach w swoich wewnętrznych urzędach celnych.
przekazał kierownik Zespołu ds. TIR w ZMPD.
Nasza redakcja bacznie przygląda się tej sytuacji.
(fot. pexels.pl)