Materiały niebezpieczne stanowią ważną część transportu lotniczego. Warto zaznaczyć, że ich przewóz podlega regulacjom IATA Dangerous Goods Regulations. Jakie materiały zaliczają się do tej grupy oraz jak wygląda taki transport?
Transport lotniczy materiałów niebezpiecznych jest bezpośrednio kojarzony z terminem IATA. IATA, to skrót od International Air Transport Association – w polskim tłumaczeniu oznacza Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych. Siedziba IATA znajduje się w dwóch lokalizacjach – kanadyjskim Montrealu i szwajcarskiej Genewie. Aktualnie do organizacji IATA należy 260 przewoźników.
Drugą niezwykle ważną organizacją w kontekście transportu lotniczego jest ICAO, czyli International Civil Aviation Organization – Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Zajmują się opracowywaniem i wdrażaniem przepisów żeglugi powietrznej.
Dlaczego na początku warto wspomnieć o tych dwóch organizacjach? Z jednego ważnego powodu. To one stoją za wszelkimi regulacjami dotyczącymi transportowania materiałów, w tym materiałów niebezpiecznych. Warto śledzić ich poczynania – konferencje i oświadczenia, ponieważ dzięki temu można być na bieżąco z wydarzeniami, które są ważne dla transportu.
Materiały niebezpieczne to rzeczy i substancje, których działanie może być niebezpieczne dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi, a także zagraża środowisku. Mogą to być na przykład materiały wybuchowe, broń czy substancje chemiczne, których nieodpowiedni transport mógłby skutkować poważnymi konsekwencjami dla społeczeństwa i natury.
Rozróżnia się 9 klas takich produktów: materiały wybuchowe, gazy, ciecze palne, ciała stałe palne, substancje utleniające, substancje trujące i zakaźne, materiały radioaktywne, substancje korodujące czy materiały niebezpieczne różne.
Chcąc przetransportować materiały niebezpieczne, pierwszą rzeczą, jaką należy wykonać, to uzyskanie wpisu na listę przewozów MAWB. Ponadto do każdego transportowanego produktu należy dołączyć wypełnione dokumenty w języku angielskim. Te dokumenty to DGR – Deklaracja Nadawcy na temat niebezpiecznych towarów.
Oprócz tego należy zadbać o doinformowanie kapitana samolotu pisemnym dokumentem NOTOC z informacjami na temat towaru, który znajduje się na pokładzie, z dokładnymi wiadomościami na temat jego lokalizacji. Niebezpieczny towar powinien być również transportowany w specjalistycznych opakowaniach, które zapewnią najwyższy poziom bezpieczeństwa. Na nich powinna się znaleźć odpowiednia etykieta oraz numer identyfikacyjny UN (Narodów Zjednoczonych).
Transport materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną to na pewno opcja, która jest najszybsza. Z drugiej strony może dość dużo kosztować. Dlatego warto odpowiednio się przygotować do każdego etapu realizacji przesyłki, a także rozważyć wszystkie dostępne opcje, aby wybrać tę optymalną, dzięki której posiadane towary zostaną przetransportowane w bezpieczny i opłacalny sposób.
Zdj. główne: John McArthur/unsplash