Ile kosztują usługi w porcie? Analizujemy!

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Ile kosztują usługi w porcie? Analizujemy!

Zastanawiałeś się kiedyś, ile mogą kosztować usługi w porcie morskim? Jak drogo wyjdzie transport i załadunek kontenerów, sprowadzenie auta zza oceanu czy żywności z krajów skandynawskich? 

Nie da się ukryć, że do naszego kraju przypływają kontenerowce głównie z Azji. Krajami partnerskimi są Chiny, Tajlandia, czy Malezja. Zastanawiałeś się, ile może kosztować fracht morski takich kontenerów? Jeśli chciałbyś wiedzieć, czytaj dalej!

Fracht morski kontenerów – ile zapłacisz?

To zależy. Stawki uwarunkowane są kilkoma czynnikami. Znaczenie ma głównie lokalizacja portu załadunku, ale także rodzaj kontenera, jego ilość, a także w nieznacznym stopniu częstotliwość dostaw. Możesz bowiem wybrać usługę jednorazową, tygodniową lub miesięczną. Przeanalizujemy trzy przypadki, które pozwolą Ci realnie spojrzeć na stawki, na jakie musisz się przygotować.

  1. Transport dwóch kontenerów na tydzień z Chin, a dokładniej z Foshan (Miasto Buddy). Portem wyładunkowym w tym przypadku będzie Gdynia. Kontener to model magazynowy transportowy 40’DV. Na jakie opłaty musimy się przygotować? Jest to niecałe 9 tysięcy dolarów za kontener, czyli 18 tysięcy dolarów na tydzień. W przeliczeniu na złotówki, przy kursie 3,70, wychodzi na to, że opłata tygodniowa wyniosłaby 66 600 PLN. Oczywiście to dane przybliżone, będą się różnić w zależności od tego, na jaką firmę postawimy, a także jaki będzie aktualny kurs dolara w stosunku do złotego.
  2. Transport czterech kontenerów każdego miesiąca z Bangkoku. Punktem rozładunkowym w tym przypadku może być tylko Gdańsk, który obsługuje połączenie Bangkok-Polska. Postawiliśmy na kontener 20’DV, co przełożyło się na koszt za transport w wysokości niecałych pięciu tysięcy dolarów za sztukę. W przypadku czterech kontenerów jest to niecałe 20 tysięcy dolarów każdego miesiąca. Przy tym samym kursie, co w przykładzie 1, wyszło w przybliżeniu 74 tysiące złotych.
  3. Transport kontenera morskiego 40’HC do Gdańska, a skąd? Postawmy na Tajwan, a dokładnie port w mieście Kaohsiung. Tym razem chcemy przetransportować jeden kontener, jednorazowo. Był to koszt dokładnie 8,7 tysiąca dolarów. Znów bierzemy pod uwagę kurs 3,7 złotych za jednego dolara, co przełoży się na nieco ponad 32 tysiące złotych za jeden kurs kontenera z Tajwanu.

Oczywiście wiele zależy od rodzaju towaru, jaki jest transportowany drogą morską. Jeśli jest to żywność z krajów skandynawskich, droga jest krótka, jednak warunki przechowywania są wymagające. Inaczej sprawa wygląda w przypadku transportu elektroniki czy samochodów osobowych, szczególnie z USA. Do kosztów trzeba doliczać akcyzy, które często wynoszą naprawdę sporo. 

Transport sam w sobie nie jest bardzo wymagający, konieczne jest jednak odpowiednie zabezpieczenie sprzętu i pojazdów. Oczywiście droga jest dość długa, wynosi około 20 dni w zależności od portu, tego, czy znajduje się na wschodnim, czy zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych itd.

Czynników jest mnóstwo, każdy znacznie lub nieznacznie wpływa na końcową kwotę transportu morskiego towarów. W dużej mierze wykorzystuje się do tego właśnie kontenery, które mocno się od siebie różnią. Pozwalają przewozić towary o wadze od 10 do 30 ton. Na jaki kontener najlepiej postawić?

Jaki kontener do transportu morskiego wybrać?

Przedstawiamy trzy popularne rozwiązania, które sprawdzą się w różnych sytuacjach:

  • kontener 20-stopniowy, standardowy model wykorzystywany w transporcie morskim. Sprawdza się wtedy, kiedy towar ma sporą masę w stosunku do swoich wymiarów. To także dobry wybór, kiedy chcesz przetransportować małą ilość towaru;
  • kontener 40-stopniowy, który jest blisko 2x dłuższy od tego 20-stopniowego. Wyróżnia się dwa rodzaje, 40’DV i 40’HQ. Ten drugi jest podwyższany, co przekłada się na zwiększoną pojemność;
  • kontener Open Top. Sprawdza się zawsze wtedy, kiedy wysokość ładunku przekracza możliwości poprzednich rodzajów kontenera. Jeśli  załadunek przez światło drzwi nie jest możliwy ze względu na rozmiary towarów, wtedy korzysta się z załadunku od góry – umożliwia to tylko Open Top.

(fot. pixabay.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*