Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Branża TSL jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu. Każdego roku do flot firm transportowych dołączane są tysiące nowych pojazdów. Dla spedytorów to poważne wyzwanie logistyczne, a dla firm kosztowny wydatek. Dlatego powszechną praktyką stał się leasing ciężarówek. Zobacz, na czym polega i czy się opłaca!
Leasing to umowa cywilnoprawna uregulowana w polskim prawie przez Kodeks Cywilny, której stronami są leasingobiorca oraz leasingodawca. W przypadku umowy leasingu pojazdu ciężarowego strony umawiają się, że przedmiot umowy zostanie wydany leasingobiorcy w użytkowanie przez leasingodawcę, a leasingobiorca będzie uiszczał z tego tytułu miesięczną opłatę.
Od umowy wynajmu, leasing pojazdu ciężarowego odróżnia możliwość wykupienia przedmiotu przez leasingobiorcę po zakończeniu obowiązywania kontraktu. Dlatego strony już w umowie powinny wskazać cenę, za jaką leasingobiorca może wykupić pojazd. Leasing stanowi atrakcyjną alternatywę dla wynajmu, ponieważ cena zakupu przedmiotu umowy wynosi zazwyczaj 1% jego wartości. Z leasingiem wiąże się także konieczność uiszczenia opłaty wstępnej, od której wysokości uzależniona jest wysokość miesięcznych rat.
Leasing może przyjmować różne formy. Do dwóch najbardziej popularnych należą:
Koszty leasingu ciężarówki są ściśle uzależnione od kilku kryteriów, w tym przede wszystkim od tego, czy mamy do czynienia z leasingiem operacyjnym, czy finansowym.
1. Leasing operacyjny
W tym przypadku leasingobiorca może użytkować pojazd ciężarowy, bez konieczności jego wykupienia. Biorący w leasing wprawdzie może odliczyć podatek VAT w pełnej kwocie, jednak rozkłada się on na wszystkie raty. Na całość kosztów ma wpływ także możliwość wliczania konkretnych sum do kosztów uzyskania przychodu, np. raty leasingowej lub kosztów eksploatacji ciężarówki.
2. Leasing finansowy
W tym przypadku największym kosztem jest wysokość czynszu inicjalnego oraz konieczność uiszczenia pełnego VATu, który dopiero później można odliczyć. Leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych, ponieważ ciężarówka wchodzi w skład jego majątku.
Na koszt leasingu wpływa także masa pojazdu, ponieważ to ona decyduje o sposobie odliczania VATu:
Zdjęcie główne: materiał od klienta