Gdzie działają największe terminale przeładunkowe? TOP 5!

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Gdzie działają największe terminale przeładunkowe? TOP 5!

Wyobrażasz sobie, że w największym porcie morskim w Europie przeładowuje się ponad 12,6 miliona kontenerów rocznie? Jak się okazuje to nic przy możliwościach tych z Azji – sprawdź!

Artykuł zaczniemy od definicji terminala przeładunkowego. Jest to obiekt, często naprawdę sporych rozmiarów powierzchnia, na której dochodzi do przeładowania towarów z różnych środków transportu. Najlepszym tego przykładem jest przeładunek pomiędzy pojazdami morskimi, czyli kontenerowcami. Terminale morskie są zazwyczaj częścią całego portu, lokalizuje się je przy nadmorskich miastach. Słyną z niesamowitej efektywności liczonej w milionach przeładowanych kontenerów rocznie, oznacza się to jednostką TEU.

W naszym top 5 nie mogło zabraknąć terminala z Polski, jest także jeden z Europy. Pierwsza trójka to już oczywiście porty z Azji – właśnie tam znajdują się najbardziej wydajne terminale przeładunkowe o największych powierzchniach.

Miejsce 5 – terminal kontenerowy DCT Gdańsk

Zlokalizowany na terenie portu morskiego Gdańsk terminal został otwarty w roku 2007. W 2014 zdolności przeładunkowe sięgnęły tutaj 1,5 miliona TEU. To największy i przy tym najnowocześniejszy terminal przeładunkowy w naszym kraju. Tylko i wyłącznie do niego wpływają transoceaniczne kontenerowce z Chin. Mało tego, jest to największy pojedynczy terminal na Morzu Bałtyckim! Został stworzony na potrzeby głębokowodnych, transoceanicznych kontenerowców. Przed jego powstaniem to Dania rozładowywała tego rodzaju statki morskie na mniejsze (feedery), które wpływały do poprzedniego portu, co znacznie ograniczało ilość przyjmowanych kontenerów rocznie.

Miejsce 4 – port morski Rotterdam

Największy, a przy tym przodujący, jeśli chodzi o znaczenie, port morski w całej Europie. Jego powierzchnia to 105 kilometrów kwadratowych, dla porównania Poznań ma nieco ponad 260 kilometrów kwadratowych powierzchni. Jeden port to prawie połowa Poznania – robi wrażenie! Co ciekawe, od lat 60. XX wieku do prawie 1986 był to najważniejszy port morski na świecie. Później prym ten przejął port w Singapurze, następnie w Szanghaju. Przeładowuje się w nim wszystkie rodzaje towarów. W 2016 roku było to 12,6 miliona kontenerów – prawie 11 razy więcej, niż w przypadku portu w Gdańsku. Maksymalna głębokość w tym porcie wynosi 24 metry, dzięki czemu Rotterdam może przyjmować wszystkie największe statki na świecie.

Miejsce 3 – port w Shenzen

Położone obok Hongkongu Shenzen w prowincji Guandong (oczywiście w Chinach) każdego roku zwiększa możliwości, jeśli chodzi o przeładunek kontenerów. Jest to tak naprawdę kolektyw ogromnych terminali, takich jak Chiwan, Yantian i Shekou. Geograficznie jest to obszar o linii brzegowej mierzącej 260 kilometrów. Port oferuje wydajność na poziomie 195 milionów ton rocznie, co daje prawie 19 milionów TEU każdego roku. Co ciekawe, jak już wspominaliśmy, objętość ta sukcesywnie rośnie. Niedługo prawdopodobnie przekroczy magiczną granicę 20 milionów TEU.

Miejsce 2 – Port of Singapure

Uznawany za drugi największy port morski na świecie, również drugi w Azji. Ustępuje miejsca tylko numerowi jeden w naszym zestawieniu. Port jest położony na południowym krańcu Półwyspu Malajskiego, w Singapurze. W tym przypadku wydajność jest podzielona na dwa główne terminale kontenerowe i kilka mniejszych, największe to: PSA Corporation Limited i Jurong Port. Umożliwiają transport towarów do blisko 600 innych portów na całym świecie w dokładnie 123 krajach. Rokrocznie port w Singapurze zwiększa swoją wydajność, bo w roku 2013 było to 13,2 miliona TEU, a w 2018 już 33,7 miliona TEU! Robi wrażenie? Sprawdź miejsce pierwsze!

Miejsce 1 – port Szanghaj

Już od ponad dekady wiedzie prym, jeśli chodzi o kolektyw największych i najbardziej wydajnych terminali przeładunkowych na świecie. Tutaj port nie został od razu podzielony na terminale, a na mniejsze porty, które z kolei zostały podzielone na terminale – coś niebywałego! Najważniejszy ze wszystkich jest port Jangsan, położony na wyspie, którą połączono z lądem mostem o długości 32,5 kilometra. W roku 2010 port Szanghaj prześcignął Port of Singapure o „zaledwie” 500 tysięcy TEU. W późniejszych latach różnica była już dużo bardziej widoczna. W 2017 roku wydajność przekroczyła 40 milionów TEU. 

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*