Cargo lotnicze to jeden z najszybszych rodzajów transportu, jeśli chodzi o międzykontynentalny przewóz ładunku. Oto najważniejsze informacje na temat lotniczych terminali przeładunkowych.
Lotniczy terminal przeładunkowy to obiekt, w którym następuje zmiana środka transportu na powietrzny. Z roku na rok powstaje coraz więcej takich miejsc, głównie ze względu na to, iż transport lotniczy jest najszybszy i najbardziej efektywny, jeśli chodzi o przewozy międzykrajowe i międzykontynentalne. Terminale przeładunkowe stanowią bardzo ważny element każdego systemu logistycznego. Sprawny rozładunek i załadunek oraz inne czynności, które wykonywane są w jego obrębie, pozwalają na przewóz różnego rodzaju towarów w bardzo krótkim czasie w dowolne miejsce na Ziemi.
Transport lotniczy to branża, która obecnie bardzo prężnie się rozwija. Nic dziwnego. Taki rodzaj przewozu ładunków jest niezwykle efektywny, a więc opłaca się w niego inwestować. Gwałtowny wzrost zainteresowania takim rozwiązaniem nastąpił w 2000 roku. W Polsce podpisane zostało wtedy porozumienie z Komisją Europejską o liberalizacji rynku transportu lotniczego. Na skutek tych działań w bardzo szybkim tempie zaczęła rosnąć liczba przewoźników. Konkurencja była coraz większa, a więc i koszty transportu malały. W efekcie bardzo zwiększyła się dostępność do omawianego środka transportu.
Bardzo ważnym elementem całego systemu są lotnicze terminale przeładunkowe. To one są łącznikiem pomiędzy transportem naziemnym a powietrznym. Cargo lotnicze wymaga ogromnego doświadczenia i wiedzy na temat obowiązujących przepisów. Zarówno przewoźnik, jak i właściciel ładunku powinni być dobrze zaznajomieni z całą procedurą przeładunkową.
Cargo lotnicze wiąże się z ogromną liczbą formalności, jakie muszą zostać dopełnione. Jest to ściśle kontrolowane i nie ma mowy o zaniedbaniach w tej kwestii. Każda przesyłka międzynarodowa musi przejść przez odprawę celną, na którą składa się odprawa graniczna, pirotechniczna, sanitarna czy weterynaryjna. Wszystko zależy od transportowanych towarów. Ogólna zasada jest prosta: im bardziej „wymagający” ładunek, tym dłuższa i bardziej skomplikowana procedura, z którą nie każdy będzie sobie w stanie poradzić. Na szczęście na rynku istnieje wiele firm, które oferują pomoc w tej kwestii. Zapewniają kompleksową obsługę i dopięcie wszelkich formalności, tak aby właściciel towaru nie musiał się o nic martwić.
Gdzie szukać informacji na temat transportu lotniczego? W tym celu należy zajrzeć do obowiązujących dokumentów prawnych. Jedną z najważniejszych jest konwencja warszawska z 1929 roku, w której określona jest między innymi odpowiedzialność przewoźnika za ewentualne szkody powstałe podczas transportu powietrznego. Kolejnym ważnym dokumentem jest konwencja chicagowska, która stanowi podstawowe źródło międzynarodowego prawa lotniczego. Zawarte w niej informacje mówią między innymi o rejestracji statków powietrznych, uznawaniu licencji i certyfikatów oraz o międzynarodowych standardach. W dokumencie Prawo lotnicze z dnia 03.07.2002 roku zawarte są zagadnienia dotyczące między innymi administracji, sprzętu lotniczego, lotnisk, lotniczej działalności gospodarczej, przewozu lotniczego i wielu innych. Ustawa składa się z 13 działów i 232 artykułów.
Jednym z bardzo ważnych dokumentów, które są niezbędne w procesie przeładunkowym, jest tak zwana umowa o przeładunek. Jest to umowa o świadczenie usług zawierana pomiędzy dwoma zainteresowanymi stronami odpłatnie bądź nie. Dokument ten nie musi być zawarty pisemnie, jednak dla dobra obu stron warto sporządzić go w takiej formie w razie jakichkolwiek problemów. Umowa o przeładunek reguluje kwestie odpowiedzialności odnoszące się do niewykonania bądź nieprawidłowego wykonania ustalonych zadań.
Każdy z kontenerów lotniczych musi być tak zbudowany, aby spełniał wszystkie wymogi stawiane przez przepisy transportu powietrznego. Obowiązujące zasady znaleźć można w dokumentach Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych. Podstawowy podział kontenerów lotniczych obejmuje kontenery dolnopokładowe oraz górnopokładowe. Pierwsze z nich mają mniejsze gabaryty i z tego względu mogą być umieszczane również w samolotach pasażerskich. Natomiast kontenery górnopokładowe można przewozić jedynie za pośrednictwem samolotów towarowych.
(fot. pixabay.com)