W dzisiejszych czasach międzynarodowa wymiana handlowa nabiera zupełnie nowego znaczenia. Potrzeba dostarczania towarów na duże odległości przyczyniła się do powstania transportu intermodalnego.
Transport intermodalny dotyczy szeroko rozbudowanej sieci transportowej i przepływu towarów. Korzysta się w nim z więcej niż dwóch środków transportu, z tym że sam towar nie wymaga przeładunku, a jedynie jednostka ładunkowa zmienia środek transportu. Takimi jednostkami są najczęściej kontenery bądź nadwozia wymienne, ponieważ umożliwiają bezpieczny transport na bardzo duże odległości.
Transport intermodalny bardzo często nazywany jest transportem „od drzwi do drzwi”. Wykorzystanie tego rodzaju transportowania towarów przyczyniło się do znacznego skrócenia czasu dostawy, zaoszczędzenia pieniędzy, ograniczenia emisji spalin i minimalizacji ryzyka powstania uszkodzeń.
Transport morski to określenie, które odnosi się do przewozu dużych ładunków przez statki towarowe. W zasadzie od samego początku istnienia tego rodzaju transportu wykorzystuje się w nim morskie kontenery, które przyczyniły się do zmniejszenia kosztów magazynowania, a w połączeniu z intermodalnym systemem przewozu – do skrócenia czasu wykonywania zleceń.
Współczesna wymiana handlowa pomiędzy poszczególnymi państwami charakteryzuje się dużą efektywnością, szybkością oraz ogromnym zasięgiem. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie szereg funkcjonalnych rozwiązań, które przedsiębiorcy wykorzystują, aby jeszcze bardziej usprawnić pracę swoich firm. Jednym ze sposobów transportowania towarów na duże odległości jest wspomniany już transport intermodalny. Jak zatem skorzystać z jego zalet w morskim wydaniu?
Kluczową rolę w sprawnym działaniu całego łańcucha transportowego odgrywają terminale przeładunkowe. W obiektach tych następuje zmiana środka transportu. Jeśli chodzi o transport morski, takim terminalem jest port, zwykle z bocznicami kolejowymi. Ich sprawna praca to gwarancja krótszego czasu przewozu i maksymalnej optymalizacji kosztów.
Morskie terminale przeładunkowe wyposażone są w szereg innowacyjnych maszyn i urządzeń, które są niezastąpione podczas zmiany środka transportowego. W obiektach tych znajdują się m.in. suwnice obsługujące statki, suwnice RTG do obsługi samochodów i pociągów, wózki widłowe, samochody ciężarowe i wiele innych.
Można wyróżnić wiele rodzajów jednostek ładunkowych, z których każda ma swoje wady i zalety. Niektóre z nich lepiej sprawdzają się w transporcie naziemnym, z kolei inne – w lotniczym. A jak sprawa wygląda w przypadku morskiego transportu intermodalnego?
W transporcie morskim najczęściej korzysta się z kontenerów. Jest to bardzo funkcjonalna jednostka ładunkowa, która jest powszechnie wykorzystywana do przewozu drobnicy. Kontenery mogą różnić się od siebie, jednak wymiary i parametry techniczne każdego z nich są znormalizowane, a więc uniwersalne. Wyróżnia się:
Kontenery to bardzo praktyczne rozwiązanie, które przyczynia się do usprawnienia wszystkich gałęzi transportu. Ich wykorzystanie spowodowało dynamiczny rozwój transportu intermodalnego, który obecnie jest najbardziej efektywnym sposobem na przemieszczanie ładunków.
Zastanawiasz się, dlaczego transport intermodalny cieszy się tak dużą popularnością? Wszystko za sprawą nieograniczonych możliwości! Rozwiązanie to umożliwia transportowanie praktycznie wszystkich towarów na ogromne odległości bez żadnych problemów. Ponadto jest to bardzo ekologiczny sposób przemieszczania ładunków. Redukcja emisji CO2, N2O oraz niższe zużycie paliwa to kwestie, które są bardzo ważne dla współczesnych przedsiębiorstw.
Funkcjonalność transportu intermodalnego to także zasługa możliwości zmiany trasy oraz ograniczenie ruchu na autostradach. Korzystanie z niego to gwarancja wyższej jakości usług, łatwiejszego planowania oraz dokładniejszego czasu dostawy.
(fot. Julis Silver/pexels)