Logistyka jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu. Co jest tego przyczyną? Sprawdź, jakie zmiany zaszły w tej branży i czym były spowodowane.
Logistyka przez ostatnie 15 lat przeżyła bardzo dynamiczny rozwój. W tym przypadku możemy mówić nawet o rewolucji. Dzisiaj przyjrzymy się nieco bliżej temu zagadnieniu.
Aktualnie wyróżniamy 4 modele współpracy z operatorem logistycznym:
Magazynowanie towarów w modelu B2C wymagało ponownej organizacji pracy oraz przestrzeni tak, aby dostosować ją do specyfiki e-commerce. Celem było ułatwienie “pickowania”, kompletowania i pakowania towarów. Wraz ze wzrostem wymagań klientów, operatorzy logistyczni byli zmuszeni wprowadzić do oferty zupełnie nowe elementy. Możemy do nich zaliczyć obsługę zwrotów i reklamacji, przepakowywanie, etykietowanie i foliowanie, a także dodawanie materiałów marketingowych. Rosnąca rola operatora logistycznego oraz jego wielozadaniowość to zasadnicza różnica pomiędzy modelem B2B (Business to Business) a B2C(Business to Client).
Duże zmiany w zakresie działania operatorów logistycznych zostały spowodowane przez rozwój branży e-commerce. Przede wszystkim musieli przystosować swoje magazyny do obsługi zamówień ze sklepów internetowych. Branża e-commerce w dużej mierze opiera się na drobnych przesyłkach wysyłanych w modelu B2C. Prawdziwym wyzwaniem była też ogromna ilość paczek. To wymagało zastosowania zupełnie nowych technologii oraz systemów obsługi. Reorganizacji wymagała także przestrzeń magazynowa.
Wiele magazynów uległo przekształceniu w centra logistyczne przystosowane do obsługi wielu tysięcy paczek. Dlaczego operatorzy logistyczni tak chętnie rozpoczynają współpracę ze sklepami internetowymi? Wynika to z faktu, że wartość rynku e-commerce wynosi ok. 51 mld złotych. Każdego roku notuje on wzrost rzędu 18%. To jedna z najwyższych wartości w Europie.
Ważną rolę w harmonijnym rozwoju logistyki spełniają nowe technologie. Dzięki nim przez ostatnie lata zmianom uległo wiele procesów magazynowych. Warto poznać nieco bliżej specyfikę tych innowacji.
Wdrożenie zaawansowanych systemów zarządzania magazynem znacznie ograniczyło obieg dokumentów w formie papierowej. To w prosty sposób przełożyło się na przyspieszenie procesów magazynowych oraz wyeliminowanie ludzkich błędów. Ważnym elementem była także pełna integracja systemów informatycznych operatorów oraz ich klientów. To usprawniło przepływ informacji i zapewniło dostęp do najbardziej aktualnych danych o stanach magazynowych.
Kolejnym wyrazem wprowadzenia nowych technologii było wdrożenie systemów RFID. Technologia radiowa pozwalająca na szybką identyfikację towarów w magazynie pomogła zoptymalizować przyjmowanie towaru, kompletację oraz inwentaryzację.
Najlepszym przykładem nowych technologii są systemy pick-by-voice, pick-by-light oraz pick-by-vision. Ich wdrożenie przyspieszyło kompletację towaru, a ponadto znacznie ułatwiło realizację zadań poszczególnym pracownikom picku.
Kolejną innowacją było wprowadzenie taśm przenoszących skompletowane produkty do pakowania. Innym przykładem są sortery, których zadaniem jest sortowanie paczek do różnych krajów lub przydział do różnych kurierów. Automatyzacja procesów magazynowych w znaczącym stopniu przyspieszyła realizację codziennych zadań w logistyce.
Bardzo ważnym etapem rozwoju logistyki była robotyzacja magazynu. Proces ten polegał na wdrożeniu zaawansowanych maszyn, które miały zastępować człowieka w realizacji niektórych zadań. Ostatnie lata to dynamiczne testowanie dronów w zadaniach dotyczących dystrybucji towaru.
Logistyka zmienia się, ponieważ… nie ma innego wyjścia. Dynamika rozwoju innych gałęzi gospodarki wymusza dostosowanie się do aktualnych trendów. Chęć pozyskiwania nowych klientów zmusza do wdrażania technologii, które zoptymalizują procesy w centrach logistycznych oraz zapewnią płynność obsługi.
(fot. pixabay.com)