Wyciek oleju z silnika jest skutkiem uszkodzeń, które powinny być jak najszybciej usunięte. Problem może pojawić się niespodziewanie, nawet w zupełnie nowym aucie.
Problem wycieku oleju może dotyczyć zarówno kilkunastoletnich samochodów, jak i kilkuletnich. W nowszych autach prawdopodobnie jest to skutkiem wady materiałowej, nieprawidłowego montażu, uszkodzenia mechanicznego lub niewłaściwej eksploatacji. W starszych modelach wyciek oleju z silnika może się zdarzyć na skutek na przykład zbyt wysokiego ciśnienia w układzie smarowania – w takich sytuacjach do wycieków oleju może dojść w każdej chwili.
Zadaniem układu smarowania jest dostarczanie substancji zmniejszającej tarcie pomiędzy wszystkimi ruchomymi elementami silnika. Części te pracują w ekstremalnych warunkach, dlatego konieczne jest ich intensywne smarowanie. Silnik po uruchomieniu rozgrzewa się do bardzo wysokich temperatur i pracuje pod wysokim ciśnieniem. Uszkodzeniu mogą ulec uszczelki, co będzie skutkować wyciekiem oleju w miejscach połączeń różnych podzespołów, do których dostęp może być bardzo utrudniony.
Kompletna wymiana uszczelki miski olejowej to koszt od 200 do 500 złotych. W pierwszej kolejności należy spuścić olej, a przy okazji dokładnie wyczyścić miskę. Wycieki oleju przez ten element są częste!
W tym przypadku naprawa uszkodzonych pierścieni uszczelniających jest jednym z najtrudniejszych i najbardziej czasochłonnych zadań. Jeżeli dojdzie do wycieku pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem, konieczna może być nawet wymiana tarczy.
Jeżeli mamy do czynienia z uszkodzoną podkładką korka spustowego, jedynym rozwiązaniem jest jej wymiana. Najlepiej robić to za każdym razem, gdy wymieniany będzie olej silnikowy.
Poziom oleju silnikowego powinien być kontrolowany stosunkowo często – wycieki oleju to nie są sytuacje niespotykane. W przypadku ciągłych braków można podejrzewać, że przyczyną jest wyciek oleju. W celu potwierdzenia przypuszczeń najlepszym rozwiązaniem będzie obserwacja typowych miejsc, w których dochodzi do przecieków. Bardzo dobrym pomysłem jest również rozłożenie pod samochodem arkuszy białego papieru – pozwoli to zlokalizować oraz rozpoznać rodzaj substancji. W przypadku oleju silnikowego będą to czarne, tłuste plamy.
Olej to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie – o ile nie najważniejszy! Jego wyciek jest bardzo niebezpieczną sytuacją, ponieważ bezpośrednio wpływa na funkcjonowanie silnika – nawet jeżeli smar ucieka ze skrzyni biegów. Zbyt niski poziom oleju będzie skutkował zatarciem jednostki napędowej. Innym zagrożeniem jest pęknięcie paska rozrządu, co może doprowadzić nawet do całkowitego uszkodzenia motoru.
Samodzielne rozpoznanie problemu może znacząco ułatwić i przyspieszyć pracę mechanika. Wyciek spod uszczelki pokrywy zaworów jest najłatwiejszy do zlokalizowania. Wystarczy tylko sprawdzić, co dzieje się pod górną, plastikową osłoną silnika. Koszt naprawy to między 100 a 500 złotych – jest to jedna z najtańszych usług dotyczących wycieku oleju.
Im starszy samochód, tym większe prawdopodobieństwo wycieku oleju silnikowego. Związane jest to ze zużyciem się poszczególnych uszczelnień. Należy pamiętać, że olej silnikowy pełni w samochodzie wiele istotnych funkcji, dlatego pod żadnym pozorem nie wolno ignorować problemu. Do jego zadań należy przede wszystkim zminimalizowanie tarcia pomiędzy poszczególnymi elementami, odprowadzanie ciepła oraz usuwanie zanieczyszczeń z różnych części silnika, na przykład z cylindrów i tłoków.
W celu zapewnienia prawidłowej pracy samochodu konieczna jest terminowa (a nie w dowolnym momencie) wymiana oleju oraz jego systematyczna kontrola. Specjaliści zalecają sprawdzanie jego poziomu co pięćdziesiąt godzin pracy pojazdu, a w przypadku starszych aut – jeszcze częściej.
(fot. pixabay.com)