Terminal przeładunkowy to obiekt, w obrębie którego odbywa się przekazanie ładunku z jednego środka transportu na drugi. Wyróżnić można między innymi portowy terminal przeładunkowy, na którym to następuje przeładunek towaru ze statku na lądowy środek transportu. Na terminalach przeładunkowych są także wyznaczone miejsca do składowania i magazynowania kontenerów. Ponadto bardzo często w obrębie obiektów odbywa się sortowanie, etykietowanie i dystrybucja. Omawiane terminale muszą być odpowiednio wyposażone, aby móc wykonywać wiele zadań jednocześnie. Oto kilka z najbardziej podstawowych urządzeń, które są niezbędnym wyposażeniem każdego terminala przeładunkowego.
Suwnice kontenerowe to urządzenia, które są niezbędnym wyposażeniem terminali kontenerowych. Dzięki nim zostaje maksymalnie skrócony czas na rozładunek i załadunek. Umożliwiają efektywną pracę, a wszystko za sprawą niezwykle innowacyjnych i funkcjonalnych rozwiązań. Suwnice kontenerowe można podzielić na dwa rodzaje – RTG i RMG. Pierwsze z nich to suwnice bramowe na kołach gumowych, z kolei drugie – suwnice bramowe szynowe. Jak działają te urządzenia? Do obsługi suwnic RTG zatrudnieni są specjalni operatorzy. Ich zadaniem jest manipulacja maszyną w celu załadunku kontenerów z ciągników terminalowych w inne miejsce i odwrotnie. Napędem suwnic RTG zazwyczaj jest silnik wysokoprężny. Jeśli chodzi o drugi rodzaj suwnic kontenerowych, czyli RMG, to sprawa ma się nieco inaczej. Są to urządzenia w stu procentach zelektryfikowane i zazwyczaj oferują więcej możliwości niż suwnice sterowane przez operatorów.
Wózki kontenerowe to specjalistyczne urządzenia, które służą do załadunku różnego rodzaju kontenerów na pociągi, statki, promy czy ciężarówki. Ich możliwości na terminalach przeładunkowych są znacznie ograniczone w porównaniu na przykład do suwnic czy żurawi, lecz pomimo to stanowią one jedne z najważniejszych elementów wyposażenia każdego takiego obiektu. Największym problemem dla tych urządzeń jest obsługa ciężkich ładunków, jednak mimo wszystko całkiem dobrze sobie radzą. Do uporania się z tym wyzwaniem zastosowano przeciwwagę, która skutecznie utrzymuje urządzenie w równowadze podczas przeładunków. Wózki kontenerowe można podzielić na kilka rodzajów, jednak podstawowy podział obejmuje wózki do pustych i pełnych kontenerów. Podstawową różnicą jest maksymalny udźwig.
Wózki czołowe to urządzenia, które są najczęstszym wyposażeniem terminali przeładunkowych, jeśli chodzi o maszyny jezdne. Konstrukcja takich pojazdów jest stosunkowo prosta. Charakterystycznymi elementami są maszt oraz widły z odstępem między zębami 1,2 metra. Urządzenia te cechują się niezwykłą funkcjonalnością i uniwersalnością. Doskonale sprawdzają się podczas pracy w każdych okolicznościach. Bardzo często są wykorzystywane na przykład podczas manewrowania między wąskimi torami.
Żurawie to bardzo specjalistyczne urządzenia, które są nieodłącznym elementem portowych terminali przeładunkowych. Ich podstawowym zadaniem jest przeładunek kontenerów ze statków i promów na ląd i odwrotnie. Dzięki ich skomplikowanej konstrukcji możliwości przeładunkowe są bardzo duże. Mogą obracać się wokół własnej osi, podnosić i opuszczać ładunki, zmieniać nachylenie wysięgnika, a także przemieszczać się po nabrzeżu.
Wozy transportowe to pojazdy, które przeznaczone są do transportowania ładunków o bardzo dużej masie i nietypowych gabarytach. Dzięki tym urządzeniom można przewieźć praktycznie wszystko. Bardzo często wykorzystywane są w miejscach takich jak terminale przeładunkowe bądź centra logistyczne. Zapewniają sprawny i efektywny transport obsługiwanych ładunków. Wozy transportowe składają się z części nośnej, którą zazwyczaj jest konstrukcja stalowa o określonej wytrzymałości, i dołączonego do niej blatu. Kolejnym ważnym elementem ich budowy jest układ kołowy, który napędzany jest zewnętrznie.
(fot. pixabay.com)